Proč dnes psací písmo?

24. ledna 2014 v 21:22 | Edith Holá |  Pohledy z mateřské dovolené, dnes už jen z mateřství
Kolik z vás má trauma ze školní drezury v psaní?
Od té doby, co jsem v práci sdělila kolegyním, že ve škole řešíme s prvňákem psaní, tak to rozebíráme ze všech úhlů každý den na obědě. Můj filozof a matematicko-logický syn prostě škrábe jako kocour. Jelikož po otci mu hrozí dysgrafie, začínáme to řešit s paní učitelkou. Bohužel ale naše škola není zapojena do Comenius Script, takže pokud Kubovi dovolí psát tiskacím písmem, které umí už od pěti let a naučil se ho sám, tak to bude až od druhého stupně. Škola je zastánkyní, že naše psací písmo se všemi kudrlinkami a kličkami rozvíjí grafomotoriku a propojuje pravou a levou hemisféru.



Kolegyně, která píše o školství už dlouhá léta, slyšela o propojování při psaní obou hemisfér také tento argument, ale drsnějším způsobem řečený. "Přestaňte učit děti psací písmo a všichni skončíte v LDN a domovech důchodců." Tak nevím. Generace před námi, generace moje se psací písmo učila a museli jsme ho mít opravdu krásné. Nepřipadá mi, že bychom byli generací, která má propojený rozum s emocemi. Naopak. Podle mě všichni jedeme na racionální pohon, výkonnost a dokonalost jako celá naše kultura. A domovy důchodců jsou kvůli přeplněnosti na pořadníky...

Kladu si opravdu otázku, proč v dnešní době učit psací písmo, trýznit tím děti, kterým jinak všechno ostatní jde a dokonce školu mají rády, dokud právě nezačnou pořád jen řešit dokola, že jim nejde psaní:-(. Proč v době, kdy údajně 50% dětí na druhém stupni stejně přejde na tiskací, je takhle vlastně trápit? V době, kdy všude vidíte tiskací a píšeme tiskacím na počítači a v mobilech? Vidět psací písmo v knize je vlastně jako vidět starodávnou věc z jiného století. Poznámky na školách už často studenti píší na noteboocích. To jde opravdu jen o ten první stupeň a diktáty? To je asi dost málo pro obhajobu psacího písma. Vždy´t si přiznejme ani my už neumíme všechny psací psímena. To je pro naše děti velká motivace, když je ani sami neumíme (zejména velká psací písmena). Zkoušíme se při obědě a díky prvňákovi už je zase umím, ale vlastně léta nepoužívám stejně jako všichni kolegové. Co si budem povídat...

Jsem staromil, sama si poznámka a celé texty často píšu v MHD do notýsků, přesto u psacího písma starého typu mám spíše jasno: mohlo by postupně vymizet. Nebo se maximálně zjednodušit.

Dnes jsme strávila přes hodinu přehrabováním se ve všech písankách, které v Luxoru měli. Samozřejmě prodavačka moc poradit neuměla. Všimla jsem si totiž, že když je v písance úkol: přepiš slovo nebo písmeno psacím písmem, tak syna to baví a co víc napíšete to docela i úhledně. Bohužel tyto úkoly jsou v písankách jen minimálně. I přestože jsem jich nakonec zakoupila opravdu hodně, budu muset sestavit nějakou vlastní pro naše potřeby. Víkend tedy budu trávit výrobou písanky. Zakoupila jsem i takové, kde jsou jen předtištěné řádky s mezilinkami pro prvňáčky a tam budu pro syna dělat úkolové/hravé psaní...

Ale jedna písanka sklidila úspěch hned. Blesk McQueen slibuje, že s ním se naučí psát každé dítě. Lituji, že jsem nestihla sešit nakopírovat. Už je téměř krasopisně popsaný. Vřele doporučuji, pokud je vaše dítě stejné:-) Dokonce Kuba je tak nadšen, že chce mladšího brášku naučit také psát psacím písmem:-)

A já budu muset tento sešit koupit znovu a nakopírovat na procvičování každý den.
Mají i variantu pro holčičky a další sešity, viz zde
Série knih Disney Uč se s námi byla vytvořena ve spolupráci s nejpovolanějšími odborníky. Jejím cílem je pomoci předškolákům a malým školákům naučit se vše, co potřebují k úspěšnému zvládnutí prvních let školní docházky. Jednotlivým knihám udělila certifikáty Česká pedagogická komora.

Pro ty, co se trápí, tka třeba zajímavý odkaz na on-line písanku zde. Avšak mohlo by to být vymakanejší:-( Je to moc veliké a nejsou tam slabiky. Pro naše účely je ta s Bleskem vhodnější a další si musíme vytvořit. Opisy ho opravdu moc neba. Což je na druhou stranu dobré, vypadá to na osobnost:-)
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Arvari Arvari | E-mail | Web | 24. ledna 2014 v 22:17 | Reagovat

Nevím, nemůžu si pomoct, ale mám pocit, že dneska se dětem skoro až moc ulehčuje. Zkrátka mám pocit, že to psací písmo je nezabije. I když je fakt, že já se taky nikdy nenaučila psát zrovna dvakrát krasopisně, a dá se říct, že docela hezky píšu vážně jen tiskacím. Teda, hezky... Aspoň se to po mně dá přečíst, že ano. :-D A na tiskací jsem se z psacího přeučila sama někdy ve čtrnácti, patnácti.
Mám pocit, že těm dětem nijak neublíží se naučit psací písmo. Na tiskací se dokážou kdykoliv přeučit samy. ;-) A upřímně, moje sestřenka se v první třídě učí Comenia Script, a stejně jí to to psaní podle všeho nijak neulehčuje...

2 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 24. ledna 2014 v 22:35 | Reagovat

Hmmm, za chvíli se děti nebudou učit násobilku s odůvodněním, že kalkulačku mají v mobilu.

Mám rád psací písmo a doufám, že nezanikne.

3 Ellis Ellis | E-mail | Web | 24. ledna 2014 v 23:00 | Reagovat

Já mám psací písmo ráda, jsem na gymplu a píšu jím úplně všechny své poznámky. Je to samozřejmě věc každého člověka, jak píše, ale myslím, že pokud se děti naučí nejdřív psát hezky, nebudou pak v pozdějších letech tak škrábat a nebudou mít pak od psaní tak zničené a ztuhlé ruce. Prostě můj názor je takový, že to za to stojí, naučit se psát hezky, protože pak, až budete psát rychleji a rychleji, aspoň to po sobě přečtete. Základ je nejdůležitější. :)

4 Lennroe Lennroe | 24. ledna 2014 v 23:09 | Reagovat

My jsme to teď řešily s holkama vysokoškolačkama a shodly jsme se na tom, že jsme šťastné, že psací písmo máme. Totiž komenius skript je převztaý ze západu a ani tma není dlouho a děti, které jím píší se sice ze začátku naučí psát úhledněji a rychleji, ale celý život není 1. a 2. třída, jakmile se děti trochu zaběhnou, musí si začít psát poznámky, tempo se zrcychlu a na gymplu už je to jistá forma těsnopisu. A to není možné bez základu v psacím písmu. Děti, které se odmala učily psát jen takhle "tiskace" píší pomaleji a to citelně, naví si nevyvinou specifický rukopis. Hodně dětí píše jako čunče, já tak psala taky. A taky jsi při příchodu do první třídy už uměla psát tiskace, ale psací písmo má svůj účel. Má naučit děti psát lehce a planule, dělat pravidelné mezery a hezky oddělovat slova, aby si později byly schopné dělat poznámky. Myslím, že bez psacího písma bych byla na gymplu, ani teď na VŠ neměla šanci. Píšu plnicím perem, kterým se ani tiskace psát pořádně nedá, mám díky tomu lehkou ruku, protože na plnicí pero se nedá tlačit a díky tomu píšu dostatečně rychle. Časem člověk samozřejmě od mnoha prvků psacího písma upustí a začne například používat velká tiskací písmena na začátku slov nebo přebere některé prvky tiskacího písma (já třeba malé z a r, protože jsem je vždycky špatně rozlišovala), ale psací písmo je podle mě důležité. Možná že v době, kdy budou dnešní prvňáčci na střední si budou všichni dělat poznámky do tabletu nebo notebooku, ale dost možná taky ne.
Opravdu si myslím, že je lepší věnovat psaní víc úsilí v první třídě, kdy toho dítě nemá tolik, než aby se pak v páté třídě trápilo, že nestíhá diktáty.

5 Lennroe Lennroe | 24. ledna 2014 v 23:10 | Reagovat

[1]: Otázka je jak často potřebuješ během obyčejného dne psát hezky a jak často rychle...

6 Arvari Arvari | E-mail | Web | 24. ledna 2014 v 23:16 | Reagovat

[5]: Hele, nevím, ale já jsem se postupem času naučila psát tiskace i dost rychle. Takže to po sobě přečtu a poznámky stíhám stejně rychle jako lidi, co u nás používají psací písmo. Aneb u jedný přednášky nestíhá snad nikdo, na to by byl nejspíš fakt potřeba těsnopis... :-D Ale ta rychlost je docela tvrdě nacvičená a pilovala jsem ji pár let. A je fakt, že s přibývající rychlostí moje písmo tak trochu ztrácí na úhlednosti, přiznávám. :-D
Ale mimochodem, k tvýmu předchozímu komentáři, taky píšu plnicím perem a vážně nevím, proč by s ním nemělo jít psát tiskace. Mně to jde přímo skvěle... ;-)

7 Lennroe Lennroe | 24. ledna 2014 v 23:26 | Reagovat

[6]: Záleží na tom, jestli pod pojmem tiskace myslíme obě to samé, protože hodně lidí časem přejde na tiskací písmo, ale ne takové to knižní, ale takové navazující, kulatější, některá písmenka se spojují, některá ne, podle praktičnosti, ale není to klasické separované tiskací písmo, kdy jsou písmenka špičatá a každé zvlášť, já když píšu rachle a potřebuji třeba tiskací nadpis, mám mezi jednotivými písmeny takové vlasové linky, písmo mi zkrátka pořd navazuje.

8 Kerria Kerria | Web | 24. ledna 2014 v 23:30 | Reagovat

Myslím, že trauma dětem způsobují učitelé a ještě častěji rodiče, kteří to moc řeší. No a co, tak škrábe jako kocour. Tvary písmenek se snad jakš-takš naučí. Co na tom, že to nemá jak ten předtištěný vzor?

9 party2014 party2014 | E-mail | Web | 24. ledna 2014 v 23:39 | Reagovat

Já píšu už od malička jako prase. Nikdy jsem neměla krásný úhledný písmo, často vynechávám písmena nebo části slov, někdy se mi písmena i pletou - to, když píšu hodně rychle. A pořád mi za to někdo nadává - že je to nečitelný (a to i když se snažím, aby to k něčemu vypadalo.) Inu, no a co, já po sobě většinu poznámek přečtu, dokonce mi dlouholetá praxe pomáhá při luštění písma ostatních lidí.

Rušit psací písmo je podle mýho názoru hloupost. Každý dítě se tím nějak prokouše (jo, někdy je to boj, ale i dysgrafik to s pomocí zvládne) a na druhým stupni si najde to, co mu vyhovuje. Já u psacího zůstala, protože tiskace píšu ještě tisíckrát hůř. Ale to je na každýho uvážení :)

10 Arvari Arvari | E-mail | Web | 24. ledna 2014 v 23:40 | Reagovat

[7]: Nenavazuju nikdy nic, vážně mám každý písmenko odděleně. Teda, pardon, spojuju malý t a i, z toho je vždycky takovej zajímavej klikyhák. :-D Ale jinak ne, fakt je to oddělený. Samozřejmě, že ne všechny písmenka jsou takový jako v knížkách, třeba malý a rozhodně nepíšu čistě tiskace, je to prostě psací a bez ocásku nahoru... :-D Upřímně, psacím a navazujícím písmem bych se možná už ani nepodepsala, a kdyby jo, trvá mi to hodně dlouho... :-D

11 Lejla Lejla | 25. ledna 2014 v 0:09 | Reagovat

Jelikož jsem jediná levačka z rodiny praváků, s psaním jsem měla jisté potíže. Nikdo mi nikdy nevysvětlil, jak se správně drží pero a psace jsem se učila tak, že mi mamka písmena do písanky vždy předkreslila tužkou a já to obtáhla perem. Světe div se, ale nakonec zabralo to! :)
Dnes jsem vysokoškolačka a běžně se mi stává, že mi někdo chválí můj rukopis, který se tedy popravdě moc od první třídy nezměnil. :D
Chci říct jen to, že mi přijde zbytečné odstranit psací písmo z výuk na školách. Když se děti budou chtít v pozdějším věku rozhodnout, ať klidně píší tiskace. Když by se zrušilo psace, děti by je ani neuměly číst a tím by o hodně přišly. Navíc když jsme to zvládly mi, jsou ty děti opravdu tak blbé, že by to nezvládly??? :O
To si pak může zdůvodnit, že učit se hlavní města států je zbytečné, učit se pravopis je zbytečné - což už se některé "chytré" hlavy snažily prosadit.

12 Čerf Čerf | E-mail | Web | 25. ledna 2014 v 1:48 | Reagovat

Já mám psací písmo rád, i když nepíšu nijak úhledně. Přestože je počítač mým stálým pracovním prostředkem, poznámky si píšu psace a i když je nejspíš přečtu jen já sám, píšu rád. A jsem rád i za možnost kouknout na rukopis jiných lidí, hodně se toho z něj dá o nich poznat, zatímco z počítačových liter to není úplně ono :-).

13 Ta-zRozená Ta-zRozená | E-mail | Web | 25. ledna 2014 v 8:16 | Reagovat

S tím, jak většina dětí tráví svůj volný čas mimo školu, považuji psací písmo,hodiny výtvarné výchovy a pracovních činností (ještě je děti mají?) za poslední ostrůvky rozvoje jemné motoriky. Ať chceme nebo ne, jemná motorika opravdu působí na rozvoj mozku (nevím, jak s emocemi, ale s intelektem je provázána). Takže za mě jednoznačně ano psacímu písmu. Nevidím důvod, proč nenaučit děti co nejrůznějším dovednostem, právě ve věku, kdy je nejlépe vstřebávají.
Vykašlete se na všechny dys---, to jsou jen škatulky pro "systému nevyhovující" děti. U většiny pomůže prostě čas.

14 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 25. ledna 2014 v 9:25 | Reagovat

Kdybych měla dítě, rozhodně ho chci učit psací písmo. A taky drilovat pravidla pravopisu. Na to ostatní už bohužel takový pes nejsem, tak o to by se musela postarat škola, ale nemyslím, že by v matice nebo přírodovědě snižovali nároky tolik, jako v češtině a psaní. Ono těch předmětů v první druhé třídě zase tolik nebylo a při jedné hodině psaní dělat obloučky podobné u, to nikoho nezabilo. Akorát jednou jsem dostala trojku za naprosto mizerné t, která jsem odflákala, protože jsem to chtěla mít rychle hotové. A jsem ráda, že dodneška dokážu psát hezky a čitelně (neplatí o písemných zkouškách, kdy na to není čas a ještě je stres). A to, že psací písmo stejně jako kresba a podobné pomáhají vyvíjet a cvičit hlavu, o tom nepochybuju. Ono naučit se cvakat všemi deseti 360 úderů za minutu taky není samoúčelný nesmysl, ale neuškodí vedle toho umět vzít do ruky i pero. Jo, doslova pero. Jsem zjistila, že propiskou škrábu, ale perem píšu hezky.

15 Terka Terka | E-mail | Web | 25. ledna 2014 v 9:26 | Reagovat

Já mám ráda psací písmo a mám pocit, že bych se nenaučila tiskacím, aby se mi to nezdálo divné.. sice píšu velká písmena tiskacím už od základky, kdy jsem si na to navykla, ale to nic nemění na tom, že psací písmo mám ráda a jsem moc ráda, že jsem se ho naučila :-) a souhlasím s tvrzením v komentářích, že dnešním dětem se to až moc ulehčuje..

16 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 25. ledna 2014 v 9:34 | Reagovat

[14]: Za Rakouska-Uherska se učil krasopis. Na starých pohlednicích je  vidět na první pohled, kdo absolvoval a kdo ne. Byla to i vizitka pisatele.

A u podpisu stálo hrdě v.r. (vlastní rukou; manu propria, manu scriptum).

17 Kelly Kelly | Web | 25. ledna 2014 v 10:03 | Reagovat

Já na psací písmo nedám dopustit a nevidím jediný důvod, proč by se dnešní děckům mělo tohleto odpouštět. To je akorát zhýčkanost. Jasně že ze začátku ty děti psacím písmem škrábou, vždyť se jím taky neučí psát nijak dlouho, že. Ale postupem času se to dá vypilovat, ne že ne. Šlo to dřív, šlo to i teď.

[16]: Písmo jsem na starých rukopisech vždycky obdivovala a doufala, že jednou tak taky budu psát. Přijde mi škoda, že dnes už ten krasopis prakticky nevidíme.

18 Kelly Kelly | Web | 25. ledna 2014 v 10:38 | Reagovat

[17]: A ještě v odpověď na otázku - "V době, kdy všude vidíte tiskací a píšeme tiskacím na počítači a v mobilech?" - bych odpověděla takto... Právě proto, že se všude píše tiskace, na počítači na mobilech. Právě proto, aby se zachovala nějaká tradice. Pak ta děcka narazí na něco psacím písmem a bác "Co to znamená?"

19 Adelaine Adelaine | Web | 25. ledna 2014 v 11:15 | Reagovat

Mě teda přijdou hloupé dovolit dítěti psát jiným písmem, když mu psací "nejde". Mě taky nešla matika, tak se můžu učit něco jiného? Chápu, že ho to musí otravovat, že mu to nejde, ale proboha, taková škola prostě je. Každému dítěti nejde všechno a nemůžeme kvůli tomu hned chtít, aby se učilo něco jiného. Přijde mi to moc pohodlný. Mě teda tiskací písmo přijde skvělý. Navíc se v něm píše mnohem rychleji, když se ho naučí, já v něm píšu dodnes, protože mi přijde hrozně zhlouhavé při každém novém  písmenku zvednout tužku, prostě chápete, psací písmo jde jedna báseň. A podle mě mnohem víc vyjádří osobnosti člověka, rukopis atd. Z nějakéjo tiskacího moc osobnosti člověka nepoznáte.
Dle mého je to prostě zbytečnost. Dítě se to naučí, i když mu to teď nejde tak pak bude psát krásným psacím. Prostě mi to přijde lepší, kreativnější...

20 L. L. | Web | 25. ledna 2014 v 11:39 | Reagovat

Je to dvanáct let, co jsem byla v první třídě a celkově na základní škole a nepamatuji si, že by se v té době tak šíleně řešila dysgrafie. Vím, že kolem osmé třídy se zjistilo, že jeden spolužák je dysgrafik, ale žádné zvláštní úlevy neměl. Možná jen trošku víc času. Nevím... Jestli je to tou dobou. Protože nyní je kolem mě dysgrafiků najednou strašně moc.

Nedávno jsem jen tak doma zmínila, že budu mít jedničku z češtiny a trojku z matematiky. Taťka se na mě obořil, že by to mohlo být naopak, k čemu mi bude, jednička z čj, když si nebudu umět spočítat výplatu... A to se mě běžně ptá, zda se "jestli" píše s tvrdým nebo měkkým...

21 edithhola edithhola | E-mail | 25. ledna 2014 v 14:16 | Reagovat

Já prostě nevím, jestli se má zachovávat tradice pro tradici samotnou:-( nebo jen proto, protože my starší jsme se to taky přeci učili... protože to písmo milujeme atd.
Byla bych velmi opatrná s konzervatismem jen z toho důvodu, že my také...

22 číslo Dvje číslo Dvje | E-mail | 25. ledna 2014 v 14:50 | Reagovat

já nevím... vyřešila bych to tak, že by se psací písmo sice učilo, ale vedle něj i comenius - je totiž pravda, že se se psacím písmem zdokonalí i motorika. argumenty typu "nevytvoří si vlastní rukopis" jsou podle mě irelevantní - grafologie je pseudověda a připadá mi důležitější to po sobě přečíst, než napsat všechna písmenka spojená. mimoto je učení z textu psaného tiskacím písmem /hlavně pro dyslektiky/ jednoduší.

nechtěli by někteří konzervativní diskutující navrátit švabach, případně karolinu?

23 Kerria Kerria | Web | 25. ledna 2014 v 15:13 | Reagovat

[21]: Občas je dobré opustit tradici. Kdyby to lidstvo nedělalo, tak dodnes píšeme husím brkem namáčeným v kalamáři, protože tak psali naši předkové. Otázka je, jestli máme dobrý důvod, abychom tradici opustili. Na jedné straně tím možná dětem něco usnadníme, ale nebylo by pro ně (i pro nás rodiče) třebas lepší, kdyby se naučili překonávat překážky i smířit se s tím, že některé věci prostě nezvládnou tak dobře jako ostatní?

PS: Psané písmo budou potřebovat hodně dlouho, nejen 3-5 let v ZŠ. Zatím je to stále ještě nerychlejší způsob, jak si dělat poznámky např. na přednáškách, kurzech, školeních....

24 číslo Dvje číslo Dvje | E-mail | 25. ledna 2014 v 15:22 | Reagovat

[23]: právě kvůli těm poznámkám atd. bych učila obě - jak lze vidět i zde v diskusi, některým víc vyhovuje psací a některým tiskací. je lepší si zvolit to, kterým se vám píše lépe, rychleji a čitelněji, než si lámat zápěstí při učení se písma, které je zrovna předepsané v písankách.

25 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 25. ledna 2014 v 18:18 | Reagovat

[24]: Naopak procvičováním psacího písma se rozvíjí jemná motorika a získává se zručnost i k jiným dovednostem. Koneckonců dřív se k poznámkám používal těsnopis, který vycházel právě z písma psacího.

26 Taychi Taychi | E-mail | Web | 25. ledna 2014 v 21:51 | Reagovat

Jak bych to jen řekla. Jsem levák(z rodiny jediná). Babička mě kvůli zbožnosti zkoušela přeučovat na praváka(takže jsem se učila psát pravou, ještě když jsem nechodila do školy, post čárky, obloučky), pak jí to máma zakázala. Ve školce jsem psala zrcadlově, stejně tak četla(ty první slůvka na logopedii), mluvit jsem se naučila ve čtyřech(protože když jdete ve třech letech za doktorkou, že dítě nemluví, tak prý budete ještě rádi, až později zavře pusu), do školy jsem šla o rok později(a nyní jsem kvůli datu o dva roky starší, než někteří mí spolužáci). Psaní mi též nešlo a dobré známky jsem měla hlavně kvůli tátovi, kterej písanky psal doma za mě. Ve škole jsem se hrozně moc opičila po jedné nadané slečně, takže rázem jsem měla písmo jako přes kopírák. Učili nás psát jak tiskacím, tak psacím. Víš, proč polovina lidí přechází na II. stupni ZŠ na tiskací? Protože taky ta polovina si zašla do poradny a dostala papír, že jsou dys. Nechci teď nikoho shazovat. Znám opravdu těžké dys., kteří neseděli s nohama na stole a se slovy:,,Já su dys, mám papír, jděte všichni do prčic," a opravdu na sobě začali pracovat. Nečitelné písmo má  u nás většina lidí. U nás ve třídě(deváťáci, devatenáct žáků) píše tiskacím jen jeden těžkej dys., jinak nikdo. Psací písmo je základ, je opravdu rychlejší. Na prvním stupni se dodržují všechny pravidla krasopisu, na druhém už je každému jedno, jak píšeš, takže tam si už člověk vyvýjí svůj styl psaní. Míchání různých písmenek, jejich zjednodušování. Já třeba píšu různá písmenka tiskací, nebo některá spíše azbukově, ale pořád to vypadá jako psací písmo.

Psaní poznámek na ntb a tabletech: No psaní ručních poznámek pomáhá k memorování, stejně jako mluvení, poslech, oči, navíc jak zajistíš, že žáci nebudou dělat, co nemají? A jak tu někdo psal, když odstoupíme od psacího písma, protože to někomu nejde, budeme odstupovat od násobení pod sebou, rýsování, pravopisu(protože dnešní technika přece umí pravopisné chyby najít), učení lidského těla v biologii(protože na co nám to je, doktoři sami ví, co a jak, nemusíme vědět, co jak funguje). V životě narazí ještě na spoustu věcí, které nepůjdou, ale nakonec je zvládne. Zase se nemusí z komára dělat velboud. Chce to čas. No a co, že nepíše pěkně, hlavně, že ví, jak kteréé písmenko vypadá a vypadat má, to může postupem času zdokonalovat. Netvořme generaci lidí, kterým když něco nejde, tak najdou okliku a ani se nepokusí. Už moje generace má problém s tím, že je moc pohodlná a proč by měla dělat výmyk, když to bude k ničemu a stejně jim to ani nepůjde, ale ještě to ani jednou nezkusili. :-)

27 Date tree Date tree | E-mail | Web | 26. ledna 2014 v 22:55 | Reagovat

Naštěstí už nejsou taková striktní pravidla, jako dříve, kdy se opravdu muselo psát krasopisně. Jsem na střední, gymplu, a učitelka stále opakuje jednomu spolužákovi, ať píše čitelně a pokud něco nepřečte, zhoršuje mu známku. Naštěstí je dnes mnoho možností, jak toto napravit - ať už to jsou všemožné knížky a sešity, či si myslím, že nějaký odborník by také pomohl. Hlavní je, že ho v tom nenecháš plácat a pomáháš mu. Doučovala jsem chlapce s dyslexií, dysgrafií a dysortografií. Bylo to těžké, ale snažil se, jen maminka se mu vůbec nevěnovala a nechápala, že když má takové problémy, sám to nezvládne. Přeji hodně štěstí, ať se vám podaří problém napravit. :)

28 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 28. ledna 2014 v 23:24 | Reagovat

Jsem přecvičený levák a pokud chci psát hezky, musím se soustředit, Ale nemyslím si, že by se mělo zrušit psací písmo. Snad jen později, komu vyhovuje a umí to rychle napsat, ať si píše poznámky tiskacím. Jeden ze synů je levák a my jsme trvali ve škole na tom, aby ho paní učitelka nepřeučovala na pravou. Dnes píše klidně oběma, když potřebuje, po 15. roce věku se naučil krásně psát  i švabachem, který používá když kreslí erby. Koníčkem má heraldiku a kdyby se nenaučil psát psacím písmem, nevím...
Pěkně napsaný dopis osobní je dnes vzácností, ale je radost ho číst. :-)

29 Deny el Infian Deny el Infian | E-mail | Web | 31. ledna 2014 v 10:01 | Reagovat

Vzhled písma a celkově sešitů, je u mě celkem podstatná věc, na které si vážně zakládám.
A psací písmo mám hrozně ráda a moc se mi líbí, přijde mi, že někdy vypadá mnohem lépe, než písmo tiskací, ovšem sama písma střídám, jednou tak, jindy jinak.

Každopdáně si nemyslím, že by bylo na škodu, naučit se psát psacím písmem, to mi přijde, že je ve škole mnohem více věcí, které člověku k ničemu moc nejsou, než právě psaní psacím.

Mimochodem, jsem na druhém stupni a co tak vím, velká část třídy píše stále psace, někteří lépe, jiní hůře.
A i moje mamka, když mi píše třeba omluvenku do školy, pokaždé píše psace :)

30 Otavínka Otavínka | Web | 7. února 2014 v 20:47 | Reagovat

Psaní je někdy mučení. Já měla zakodovaný krasopis asi po tatínkovi, ale syn musel psát tiskace, protože jinak nikdo nic nepřečetl a vnuk si taky stěžuje, že když píše psacím, tak tam udělá plno hrubek a když tiskace, tak bez chyby.Od první třídy musel mít potvrzení, aby mohl psát propiskou a tiskace. To mu nedělá problémy. Naštěstí uiž chodí na střední školu, kde se to tak striktně nebere, ale bylo to šílené trápení všechny roky.

31 Amia Amia | Web | 12. března 2014 v 22:46 | Reagovat

Och fuj ne, psací písmo ať žije!

Ehm. Asi jde poznat, že já jsem zastánce starého :-)
Jednoduše proto, že comic sans je jako zjednodušení. Čím víc se bude zjednodušeit, kam dojdeme? Babička je přepsaná, protože dnešní děti neví co je ,,nechť" a další, jenže kde se to naučí teď?
Každého ve škole něco trápí a něco mu nejde, to neznamená, že musíme nechat děti, a následně lidi, zblbnout

32 Amia Amia | Web | 12. března 2014 v 23:50 | Reagovat

Ps: jsem ráda, že podle reakcí zdaleka nejsem jediná, kdo je pro zachování psacího písma :-)

33 Kittanya Kittanya | E-mail | Web | 12. dubna 2014 v 22:36 | Reagovat

[4]: Já se s tím můžu ztotožnit.

Ještě mě napadla jiná věc. Když se nebudeme učit psát psacím, jak Lennroe podotkla, nevytvoříme si vlastní rukopis. A podle mě je to škoda. Je to rozlišovací charkteristika člověka. Představte si, kdyby se všichni podepisovali stejně tiskacím. Kolik by bylo podvodů?
Co se týče rychlosti psaní. I já v době tabletů raději píšu do poznámkovníku, propiskou a psacím. Je to přenositelnější, rychlejší a podle mě nejpohodlnější. A u mě ještě existuje paradox, psacím píšu jakžtakž úhledně, ale tiskacím jako prase a hrozně písmo roztahuju. Něco na tom je:-D

Jinak já ve škole jsem problém s psacím písmem neměla. Tedy nijak vehementní. Tedy když nepočítám dobu, kdy jsem ve škole psala pravou  a kostrbatě a doma dělala domácí úkoly levou a úhledně, protož emě paní učitelka strkala tužku do pravé ruky. Po jisté debatě na rodičovských schůzkách, že moje mamka fakt nemá čas mi dělat domácí úkoly, vzhledem k tomu, že dělá na směny i noční a že já se musím někdy s bráchou vypravovat do školy sama, jsem pak mohla psát pohodlně levou. Taky sa mi špatně dělaly kličky na Y , ale právě proto jsem si vycvičila svůj originální a nikým neopakovatelný rukopips a myslím, že je to dobře.

34 Filip Filip | 31. srpna 2014 v 13:43 | Reagovat

[31]: Puvodni ctenari babicky jiste nevedeli jak funguje internet...

zjednodusit = odsunout nedulezite a dat misto novym znalostem, ktere jsou aktualni ted

35 Artesis Artesis | 9. září 2014 v 9:46 | Reagovat

A jednou v roce 2040 vnouček otevřel dopis od babičky a.... odepsal ji baby co je to za klikyháky, já ti vůbec nerozumím

přijde mi, že češi hloupnou a hloupnou a nechtějí se nic učit

a co že způsobilo to že se snaží nasadit Comenius Script?...

"Podnětem k pilotnímu ověřování tohoto písma byly podle MŠMT hlavně dotazy rodičů žáků, kteří měli zkušenosti se vzděláváním v zahraničí – například ve Velké Británii, USA, Finsku, Dánsku – kde žáci běžně používají tiskací písmo".

prostě cizincům se češi rádi podřídí, jestli pak se na školách ve Velké Británii dotazují českých přistěhovalců co kvůli nic mohou upravit aby se jim líp učilo .-)

zachvíli bude základka v ČR to samí co základka v Americe...

už je nasazení "těch" státních maturit, naprostá degenerace, kdekterej lajdák a debílek teď udělá maturitu levou zadní,doby kdy ten kdo měl maturity byl považován je pryč.. no nic... raději vnoučata budu učit psací písmo sám i bez zásahu školy..

36 Petr Petr | E-mail | 12. března 2015 v 8:05 | Reagovat

Přijde mi nesmysl rušit psací písmo. Podle mého názoru to určitě napomáhá k rozvíjení ,,mozkových buněk" dříve děti chodili do jedné třídy a někdo byl chytřejší a ten druhý ne... jako dnes, akorát dnes se řekne on není hloupější on je dys.... Což je ve většině případů dle mého názoru způsobeno leností děcek a také nedostatku času rodičů věnovat se jim. Je snažší pustit počítač a děcko je zabavené... Momentálně žiji v Kanadě a úroveň zdejšího školství je k breku... Buďme šťastní, že se v našich školách učí co se učí- má to svoje důvody... Bohužel se čím dál tím častěji snaží rodiče bombardovat školu že věci, které se učí jejich ratolest nikdy v životě potřebovat nebudou....možná mají pravdu, ale i tyto ,,do života nepotřebné věci" trénují mozek!

37 Míša Míša | 31. března 2017 v 14:01 | Reagovat

Kdo nezažil nepochopí. Starší syn psal vždy od první třídy krásně psacím a jakmile mohl od druhého stupně sám přešel na tiskací písmo a píše tiskacím zato mladší syn levák zase vždy škrábal jak kočka psacím, od třetí třídy sám začal psát když mohl tiskacím ale bohužel se vždy potázal ze zlou - že nesmí. Teď končí pátou třídu tiskacím píše více a více dokonce se odvážil napsat čtenářský deník - nádherně napsané ale bohužel. Musel přepsat. Nedalo se to přečíst. Toto mám být účel? Nutit i když to nejde? Nám říká učitelka prý se musí umět podepsat psacím.... :-?
Podle mě je to naprosto zbytečné a zastaralé jako celé školství u nás.

38 Míša Míša | 31. března 2017 v 14:11 | Reagovat

Ještě jsem dočetla pár příspěvků např. za chvíli bude základka v ČR to samé jako v USA.... a já říkám "už aby to bylo"....zajímalo by mě kolik znáte rodičů a dětí kteří absolvují základku v Americe - tedy pokud znáte a nechodí do školy v Bronxu. Já znám několik a je mi do breku jak se děti na dobrých školách v USA (myslím ve srovnání na takových dobrých školách jako u nás) mohou učit. A jak se mohou vzdělávat a přirozeně rozvíjet v tom co jim jde a ne tupě učit všechno a nic. Přirozená nenávist proti USA protože někde někdo něco slyšel v ČR velmi kvete. Ovšem pokrok ve školství je jaksi v nedohlednu. :-!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama