Mami, proč je Zeman knedlík?

6. února 2013 v 22:33 | Edith Holá |  Pohledy z mateřské dovolené, dnes už jen z mateřství
Od prezidentských voleb máme doma pořád debatu o tom, koho kluci budou volit. Miloše nebo Kadla. Stokrát jsme jim řekli, že už je zvolený Miloš, ale rozhodli se, že se o tom budou stále bavit... i na ulici. Nejhůř mi bylo, když se Kuba v tramvaji zeptal, jak dlouho bude Zeman prezidentem. "Pět let", říkám synovi. "Až ti bude dvanáct, tak skončí." Na té úvaze se naprosto zastavím. Až do dvanácti let mého syna tady bude Zeman:-( Neuvěřitelné.


Dnes před spaním to zase přišlo.
"Mami, proč je Zeman knedlík? Já mám rád knedlíky."
"Já taky. Se svíčkovou."
Kuba se potutelně usměje.
"Co to je svíčková?"
"No, omáčka s knedlíky a masem. Tak třeba jinak Mám ráda knedlíky s rajskou." Neuváženě dodám: "Zemanovi se říká knedla nebo knedlík, protože se tváří připitoměle."
"To vadí, když někdo má ošklivou hlavu?"
"Nevadí, myslela jsem tím, že mluví připitoměle. Pije alkohol, oblíká se jako balvan a lže."
"Proč jste mi neřekli, že lže?"
Překvapí mě to. Mám chuť říci, protože ses neptal.
"Kubo, já nevím, ty ses nezajímal o politiky. Je to moc těžké téma."
"To je ale blbý, když někdo lže. Už ho nemám rád, když lže. Já nemám rád lháze."
"Kubo, lháře. Zkus tam to ř."
"Lháže."
"Už mám rád jenom Kadla."
Za chvíli: "Kolik mu je let?"
"Komu?"
"Milošovi?"
"Já ti to zítra vygůglím. Fakt nevím. Teď už ale nebudeme mluvit o Milošovi. Musíš spát nebo ráno budeš vstávat s brekem."
"Mami, a von kouří. Táta taky kouří. Táta je taky připitomělej?"
Ježííš, to jsem tomu zase dala. "Ne, Kubo, táta je chytrej a připitoměle nevypadá."
"Mami,..."
"Zpívám ukolébavku a nic už neslyším."
 

11 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 pavel pavel | Web | 6. února 2013 v 23:11 | Reagovat

Tak to ještě dostane divoké sny... :-D
Máš pravdu, jako člověk je odpornej a bral bych každého z těch devíti, jen ne jeho. To celé, jeho zvolení, mi připadá jako zákon schválnosti. ;-)

2 taradorizp taradorizp | E-mail | Web | 6. února 2013 v 23:35 | Reagovat

"To vadí, když někdo má ošklivou hlavu?"
a
"Mami, a von kouří. Táta taky kouří. Táta je taky připitomělej?" :-D  :-D  :-D

Koukám, že máš s dětmi veselo. :-D Je fakt, že když jsem ještě dělala praxi v MŠ, občas z děcek padaly perly. :-)

3 Jan Stanislav Jan Stanislav | Web | 6. února 2013 v 23:36 | Reagovat

tak to je kulomet v rukou dite ty volby :D

4 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 6. února 2013 v 23:36 | Reagovat

Myslíte, že je dobré učit děti pohrdat lidmi, aniž je osobně znají? Každý je nějaký a uvědomte si, že ho naučíte kategoricky odsuzovat ty lidi, které nemáte ráda především vy. Jak si pak bude dělat názor jako dospělejší. Nikdy jsem děti nenaváděla, aby kýmkoliv pohrdali, sami si dělali názor na lidi a nebyl mnohdy stejný s naším. Před dětmi je dobré si dávat někdy pozor na to, co řeknete. Není to o lhaní , ale prostě zdrženlivosti. Pak mají mít úctu k dospělým, uvidí podobný rys jako jste se o tom bavili a možná i trapný výrok na něčí adresu je na světě. Nechci vám mluvit do výchovy, ale vaši synové jsou chytří kluci, jen nemají ještě rozum z toho co říkají někdy.
A nejde tady o Z., ale všeobecně.

5 Teeda Teeda | Web | 6. února 2013 v 23:42 | Reagovat

V dětech je pravda. Dospělí by jim měli více naslouchat a méně se je snažit umlčet. :D

Ruža z Moravy: Tohle není politická diskuze a děti prostě opakují co slyší, nejen doma.

6 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 7. února 2013 v 0:03 | Reagovat

[5]:To já vím, nemluvím o Zemanovi ani o jiných politicích, spíš o způsobu rozhovoru s dětmi.  Děti co slyší to řeknou, vím to od našich, když byli kluci malí, vykecali i to, co jsme přímo jim neříkali, učitelky v mateřské školce i třeba v první třídě  nám pak s radostí vykládaly, co se dověděly. Proto píši jen hovořit o tom, čemu děti rozumí...

7 Čerf Čerf | E-mail | Web | 7. února 2013 v 0:07 | Reagovat

Domnívám se, že pro děti je důležité vědět, co si myslí jejich rodiče, i když tomu zatím nerozumí. Jakou mají mít jinou oporu? Ano, formuje je to. V dobrém i v tom horším. Ale naučí je to, že mít vlastní názor je normální. Nevidím v tom primárně pohrdání lidmi.

8 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 7. února 2013 v 0:33 | Reagovat

[7]:Názor- nic proti tomu: klidně říci , nelíbí se mi jeho jednání, ani vzhledem a pod. různá pojmenování, pod kterým si dítě představuje pak i někoho podobných rysů...
Vzpomínám si, jak jeden tatínek před dítětem řekl dospělému člověku, když se bavili o škole a učitelce, která dala špatnou známku klukovi, co chceš ta je blbá kráva. Kluka buzeruje. Bylo vymalováno.  Kluk si to moc dobře zapamatoval a tatínek se pak divil, když mu na třídní schůzce učitelka sdělila, že ji jeho syn nazval blbou krávou před spolužáky. Děti nassávají jednání dospělých jako houba a jsou ,,siláci"- holt upřímní, pravdomluvní. Bez osobního taktu, rozlišení, které mu je nikdo nenaučil. Pak si naříkáme na mládež, její drzost a pod. To byl účel mého komentáře, ale já své poznatky nemusím nakonec sdělovat.

9 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 7. února 2013 v 7:41 | Reagovat

[1]: Nevím, jestli zákon schválnosti. Mně to připadá jako vřed naší společnosti, co ještě musel prasknout. Ale bude dlouhá léčba. Doufám, že nebude po pěti letech zvolen znovu. To by můj první syn měl téměř celé dospívání tohoto prezidenta, co manipuluje a lže. Nevím, co by se tím naučil.

10 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 7. února 2013 v 7:45 | Reagovat

[6]: Ruženko, dala jsem to jako ukázku toho, o čem tak trochu píšete. Člověk někdy něco plácne (knedlík, připitomělej, kouří, smrdí) a dítě z toho udělá zcela novou dedukci a dospělej musí vysvětlovat a vysvětlovat, protože udělal "malér". Samozřejmě budem probírat dál hlavně to prezidentovo lhaní. Je to náš syn, děti přebírají a vnímají i neverbalitu, dokonce více než slova... Takže i kdybych po jeho viditelném vítězství se doma nerozčilovala, že vyhrál knedlík, tak by stejně vnímal, že jsme s manželem totálně vytočení. Určité vidění světa se naučí od nás. To je jasné.

11 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 7. února 2013 v 7:47 | Reagovat

[5]: Ano, slyší posměšky na prezidenta i ve škole, i když je jen v přípravce. Sundavali obraz Klause a tak... Je to vlastně zcela poprvé, co se ho dotkla veřejnost, politika...

12 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 7. února 2013 v 7:48 | Reagovat

[7]: No, trochu v tom pohrdání je:-) Ale začnu si dávat pozor, když nám syn politicky vyspívá:-) Ale úctu k člověku, co lže ho učit nebudu, i když je prezident. On ví, že mám ráda Havla a že ten byl skvělej, takže i na Havla se ptá...

13 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 7. února 2013 v 7:49 | Reagovat

[12]: O Havlovi jsme z jeho pohledu také psala, když jsme na podzim v listí našli plakátek těsně porevoluční.

14 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 7. února 2013 v 7:50 | Reagovat

[3]: Kulomet:-)

15 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 7. února 2013 v 7:50 | Reagovat

[2]: To jsem nevěděla, že jsi paní učitelka.

16 Čerf Čerf | E-mail | Web | 7. února 2013 v 7:57 | Reagovat

[8]: Myslím si, že dítě má dostat do vínku od rodičů především jasné vnímání, co si (ano, podle názoru rodičů) úctu zaslouží a co ne, a fascinující zjištění, že obojí se může míchat v jediném člověku, který v něčem mou úctu má a v něčem jiném prostě ne. To je asi to nejdůležitější, co je možné dítěti předat, tenhle morální kompas. Ano, někdy může být "cinknutý", hranice mezi neúctou a pohrdáním nebývá vždy jasná. Ale to už rodič musí zvládnout, jinak sklidí vše špatné, co zasel, především on sám.

17 Cervenej_cudlik Cervenej_cudlik | E-mail | Web | 7. února 2013 v 8:46 | Reagovat

No Vaše děti mají víc rozumu, než má babička. Zemana se mi jí bohužel nepodařilo rozmluvit :-(  Přirovnání Zemana ke knedlíku je vtipné :-D

18 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 7. února 2013 v 9:05 | Reagovat

Vždycky je to nakonec o empatiích.
Zdá se, že u Havla je kouření tolerováno, zatímco u knedlíků ne.

Kníže pokuřuje noblesně z dýmky, zatímco Mr. Becheroffka hulí jako fabrika.

Je to jenom úhel pohledu.

Děti jsou formovány rodiči, školou, kamarády, masáží tisku a televize a sociálními sítěmi.
Dostat se toho musí každý sám.
TlusŤjoch na hrad! (Třeba na Okoř).

19 mengano mengano | E-mail | Web | 7. února 2013 v 9:20 | Reagovat

Všechno je o míře. Nebudu doma před Cibulí říkat, že Zeman je (například) trouba, protože by to druhý den vyzvonila ve školce. Ano, i předškoláčci se ve školce baví o prezidentech, jak jsem celkem překvapeně zjistila. Ale že je podle mého názoru lhář, to před ní klidně řeknu a vysvětlím jí, proč si to myslím a proč je to špatně. Vůbec mi nebude vadit, když to následně někde vykecá :-)
Děti vyrůstají v rodině a v té rodině mají dospělí nějaké názory. Ty názory dítě formují, ve výchově nemůžu být "politicky korektní" a nemůžu vychovat "neutrální" dítě.

20 pavel pavel | Web | 7. února 2013 v 10:52 | Reagovat

[12]: A teď, jak jsi jistě viděla ve zprávách, tahle povedená dvojice  Klaus a Zeman, si kopli do Havla.
Z toho jejich jednání se člověku udělá jen zle a pak se tady ozve člověk, nejspíš zemanovec, který se tu snaží mravně poučovat druhé. ;-)

21 alma-nacida alma-nacida | Web | 7. února 2013 v 11:27 | Reagovat

Mně se nejvíc dotklo, když se hned po volbách dcera ptala: "A co budeme dělat teď?". Nic, pět let nic dělat nemůžeme. Do té chvíle mi to taky nějak nedošlo...

22 Kerria Kerria | Web | 7. února 2013 v 13:40 | Reagovat

Já souhlasím s Růženkou.
A s TlusŤjochem taky.

23 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 7. února 2013 v 16:57 | Reagovat

Vychovali jsme 3 syny. Jsou svérázní, mají své názory, někdy odlišné od našich. Je to jejich právo. Jsme rodina a můžete si myslet co chcete, my se o politice nebavíme, když se sejdeme. Jsme rádi, že jsme spolu a synové i jejich rodiny jsou v pořádku. Nelžou, nekradou, všichni vystudovali, pracují, jsou slušní v zaměstnání  spokojení . Vnoučata studují, pracují, nefetují, nekouří, nepijí, nedělají nikde ostudu. Co bychom si mohli víc přát? Na svůj názor na osoby vládnoucí má každý právo a já jen tvrdím, že nikdo z těch jmenovaných nebyl ani není svatý. Žili a žijí v jiných podmínkách než většina z nás. Nic se nemá přehánět, ani chvála ani hana kohokoliv. Co víte, co je pravda a co ne? Nejsem si jistá a abych pravdu řekla, nebudu moralizovat a nejsem ani zemanovec, ale ten druhý mi prostě nebyl také zvlášť sympatický, proto snad nejsem špatná a odsouzení hodná. To je na této době největší nešvar to od pankejtu k pankejtu. Lidé jsou schopni se pohádat kvůli někomu, kdo by si o ně ani boty neotřel. Leda před volbami, že? A tím myslím všechny možné kandidáty.

24 Čerf Čerf | E-mail | Web | 7. února 2013 v 23:09 | Reagovat

[23]: Síla kompasu tkví mimo jiné v tom, že střelka nelítá jako splašená :-). Pokud jde o hádání, rozlišuji: Hádání o názor - ano, slouží k tříbení a ke správné formulaci. Hádání v osobní rovině - určitě ne!

25 pavel pavel | Web | 8. února 2013 v 0:44 | Reagovat

[23]: Já si naopak myslím, že by rodiče měli se svými dětmi o politice hovořit... tedy nevnucovat, ale diskutovat. Tím si vytříbí své názory, mají pak větší přehled a potom se už nedají tak snadno zlákat manipulacemi a lžemi. Já jsem za to otci vděčný, že jsem prošel totalitou bez mravního poškození.
A co se týče tvých dětí... každá husička, vezmi to bez urážky, chválí své peří. :-D  :D

26 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 8. února 2013 v 0:50 | Reagovat

[25]:Mohu je hválit po stránce běžného života. Samozřejmě jejich názory znám a nejsou možná shodné s mými, tedy našimi, mnohdy. Nemám jim za zlé, pokud s námi nesouhlasí. Je to jejich život a oni ho žijí po svém. Jsem daleka toho, abych jim mluvila do toho jak vidí svoji budoucnost i současný život. Pro mne jsou to hlavně rodina a posuzuji jejich chování nejen vůči nám, ale i v práci a k druhým lidem. Mají už svá léta, zkušenosti, proto se už o takových věcech nebavíme. Samozřejmě názor na určitou věc si řekneme, ale jinak to neřešíme. :-)

27 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 8. února 2013 v 0:52 | Reagovat

[25]: Oni prošli totalitou především tak, že jsou z nich slušní lidé, kteří své názory nevnucují druhým.

28 nar.soc. nar.soc. | 8. února 2013 v 8:47 | Reagovat

Od r. 1952 jsem s tátou poslouchal Svobodnou Evropu. V následných útržkovitých diskuzích mi táta ( v mých 11,5 letech ) objasňoval co je vadného na zřízení v němž jsme tehdy žili a k čemu by měl každý jednotlivec cílit. Mohu potvrdit, že mnohá slova z těch dob mi utkvěla dodnes a pomáhala v životě v nutné orientaci oceněné v posudcích ( nemá dobrý poměr k soc. zřízení ).

29 Kvík Kvík | Web | 8. února 2013 v 22:15 | Reagovat

A já si myslím (jako relativně čerstvý dospělý, co je pořád v hlavě děcko), že nemá smysl dětem nějak tajit, jaké mají rodiče názory na svět a lidi okolo. Být za každou cenu politicky korektní nikdy k ničemu dobrému nevede. A co má za smysl dítěti lhát, když se takhle zeptá?
Rodiče mi vždycky řekli všechno přímo, svými názory na svět se přede mnou nikdy netajili a nepřipadám si nějak "deformovaná". A taky nekouřím, nepiju a nefetuju :-D

A vůbec, původně jsem chtěla jenom napsat, že mě tento článeček ze života opravdu pobavil, obzvláště pak onen dotaz:
"To vadí, když někdo má ošklivou hlavu?"
Tak ať děti nezlobí ;-)

30 taradorizp taradorizp | E-mail | Web | 10. února 2013 v 0:37 | Reagovat

[15]: Nejsem - nemám vysokou školu. Ale v rámci střední školy (obor sociální péče) jsem praxi v MŠ dělat mohla. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama