V povídkách jsme pohořeli

13. ledna 2013 v 19:30 | Edith Holá |  Kurz tvůrčího psaní
O tom, že povídka je nejtěžší žánr, jsme se všichni na kurzu tvůrčího psaní přesvědčili. Nikdo neuspěl. Žádný povídkář z našeho kurzu nevzejde. V loňském byl prý dobrý jen jeden.


Vzala jsem si nejzazší termín, abych měla hodně času na napsání povídky. Jenže jsem zvolila nakonec blbý postup v domnění, že nebude odhalen. Z novely, kterou jsem poslala do jedné literární soutěže, jsem vzala kapitolu, která se mi zdála pro povídku vhodná a změnila jsem konec, aby byl sice otevřený, ale přeci jen nesvědčící o dalších kapitolách. Marná snaha. Lektorka zareagovala hned po dočtení, že je to povídka spíše o jednom dějství slibující další kapitoly. Tak jsem se přiznala. Vždycky jsem na střední patřila k těm, co se radši přiznali, že se nic nenaučili a nechala si dát za pět, než abych se zbytečně ztrapňovala. Aspoň jsem se něco dozvěděla ze zákulisí oné soutěže.

Pět jsem nedostala, čárku za splnění úkolu mám. Abych se pochválil, tak už jsme neměla žádnou kritiku za stylistiku. Lektorka se však pustila do mého krátkého dialogu na začátku (ne)povídky. Naštěstí dialogy budeme probírat jednu celou dvouhodinu u psaní románu, takže jsem měla nárok na to, že podle lektorky působil rozhovor lékaře s klientkou neautenticky. Dala mi pár rad, které mě velice zaujaly. Často se prý stává, že autorka neumí psát slova, které říká muž a autor zase neumí v dialogu napsat přesně, co by říkala žena. Takže nejlepší je najít kamaráda, který s vámi dialog projede. Pokud se mu to zdá hodně ujeté, tak každou větu muže řekne tak, jak by ji řekl on. Můj manžel měl vekou radost, když jsem večer po kurzu přišla s tím, že nestačí, že si mužské věty v mých textech čte a zvažuje, jestli jo nebo ne, ale musíme to spolu přehrát.

Taky mě potěšila zpráva, že i dialogy se dají naučit. Prostě se autor/ka musí z nich vypsat. Tak nevím. Asi začnu pozorovat, jak odpovídají muži a občas budu na blog psát dialogy z práce:-)

Rozhodně politicky jdu zase spát. Více na mém blogu o politice zase nebude. Jsem zvyklá žít, aniž bych věděla, co se nahoře děje, takže budu jen pokračovat. Včera jsem si říkala, že možná je každému člověku souzeno zažít hrdost za prezidenta jen jednou v životě. Děkuji Bohu, že už jsem měla tu čest to zažít. Třeba mě Schwarzenberg mile překvapí, pokud bude prezidentem, ten hlas mu tedy dám, protože návrat k police Zemana nechci. Ctím totiž, že do stejné řeky dvakrát nevstoupíš. Časem třeba budu hrdá i za dalšího prezidenta. Ale já nechtěla ani jednoho z nich.
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Arvari Arvari | E-mail | Web | 13. ledna 2013 v 20:07 | Reagovat

Klid, Markéta Dočekalová to bere hrozně technicky. Četla jsem jednu mikropovídku, kterou ona vynášela do nebes, a i když po technický stránce možná byla přesně, jak měla bejt, obsahově to nebylo nic moc. Běžnej čtenář prostě nepozná, že úvod je o něco delší, než má bejt, ale obsah může posoudit dost dobře. ;-)
Pokud jde o dialogy, taky hlasuju pro nutnost vypsat se, i kdyby to mělo trvat pár let. No, a možná si je aspoň občas přečíst nahlas, ať člověk slyší, jestli to plyne, jak má... ;-)

2 silentday silentday | Web | 13. ledna 2013 v 20:10 | Reagovat

Souhlasím.
P.S.: Hezký blog. :)

3 Že by já? Že by já? | Web | 13. ledna 2013 v 20:11 | Reagovat

Jo, dialogy, to je moje Achillova pata - možná proto, že toho moc nenamluvím a tak ani pořádně nevím, co psát.

Přemýšlím, že se po nějakém takovém kurzu taky podívám, určitě by mi to pomohlo.

4 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 13. ledna 2013 v 20:33 | Reagovat

[3]: Vřele doporučuji. Byly vypsány nové na rok 2013 http://www.tvurcipsani.cz/index.php?kat=7&sub=14

5 Čerf Čerf | E-mail | Web | 13. ledna 2013 v 22:28 | Reagovat

Pro cvičení je něco takového určitě dobré. Ale stejně jsem přesvědčený, že osobitost a "šmrnc" se technikou nedají vyvážit a ta pro ně dokonce za určitých okolností může být škodlivá.

6 nel-ly nel-ly | Web | 13. ledna 2013 v 22:41 | Reagovat

já myslím, že je to hlavně o čtení... když člověk přečte dostatek textů a knih, tak si pak začne své stylistické chyby uvědomovat i sám a dialogy hned budou méně kostrbatější, i když betaread je potřeba (třeba ne u druhého pohlaví, ale prostě pohled druhého člověka, který není autorem, takže pochopí myšlenky úplně jinak než někdo jiný)

dokud jsem nezačala číst, můj pravopis byl děsivý, i teď mívám nějaké chyby (snad jako každý), ale už mi docházejí věci samy od sebe (aniž bych je u měla teoreticky vysvětltlit, protože gramatika na základní i střední škole šla daleko kolem mě :-D a vyjmenovat vyjmenovaná slovesa nebo druhy vět nedokážu doteď, stejně jako neumím celou malou násobilku - ale počítat bez ní dokážu)

7 pavel pavel | Web | 13. ledna 2013 v 22:41 | Reagovat

Stále říkám, že povídku se psát nikdo nenaučí.
V tom jsem s Čerfem zajedno.

8 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 13. ledna 2013 v 22:56 | Reagovat

[5]: A co osobní šmrnc se zlepšující se technikou?:-)

9 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 13. ledna 2013 v 22:56 | Reagovat

[7]: To je výzva. Až budu mít čas, zakoupit kurz přímo na povídky a tak dlouho to budu zkoušet, až se zadaří:-)

10 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 13. ledna 2013 v 23:00 | Reagovat

[6]: Na kurzu jsme se shodli, že čtení zabírá pouze na bohatší jazyk. Ale ne na stylistiku a to, jak se vůbec text píše, kde se dělá enter, tři tečky, ke uvozovky, jak se píší složené přímé řeči atd. Kniha se čte a já osobně nevnímám, jak je to přensě řemeslně psané. Když jsem pak začala psát, klidně jsem naflákala chyb (nemyslím hrubky, že redaktorka málem padla).

11 Otavínka Otavínka | E-mail | Web | 13. ledna 2013 v 23:31 | Reagovat

Kurz tvůrčího psaní máš domluvený ze zaměstnání, anebo sis ho našla na internetu? Já už bych asi na to neměla, tak to nechám na život příští. Hezký příští týden! :-)

12 Avis Avis | Web | 13. ledna 2013 v 23:31 | Reagovat

Já se povídek bojím preventivně. Zkrátka cítím, že na ně.. v mnoha ohledech ještě nejsem autorsky "vyspělá".
  Trochu jsem tu po Tvém blogu "slídila" a narazila jsem na článek, kde se orodovalo za krátké (víc než to!) úvody. A já už v úvodech vidím, že to moc nedávám.
  Já bych se přidala k Nel-ly s tím, že čtení hodně pomáhá. Hlavně se slovní zásobou. I když já pozoruji i to, že když přečtu nějakého autora, tak se pak  hodně nechám ovlivnit tím, jak píše on. Naštěstí jen krátkodobě, protože se mi to "vysávání" autora a jeho hodnot, stylu a výběru slov zrovna nelíbí. :)

13 Čerf Čerf | E-mail | Web | 13. ledna 2013 v 23:36 | Reagovat

[8]: To samozřejmě, leccos se dá vylepšit, to platí vždycky. Ale ten "šmrnc", který myslím, se, mrška, skrývá v úplně jiném rozměru. Práce s technickými pravidly v literatuře mi vždycky trochu připomínala venezuelské "továrny na miss", které produkují krásné a "technicky dokonalé" dívky jako přes kopírák, protože uplatňují stejná pravidla a požadavky. Osobně vidím jako důležitější umět nacházet nápadité a nečekané vnitřní vztahy mezi tím, o čem se píše. To se sice nedá úplně naučit, ale dá se tomu dobrým vedením hodně pomoct. Možná je to právě to, na čem taky hodně pracujete. Zatím jsem z toho, co jsem četl, měl tak trochu pocit, že řešíte víc technické a ne tolik opravdu tvůrčí věci. Ale třeba je to jen tím, že jsem nepozorným čtenářem a vidím jen to, co se mi hodí do předem připraveného schématu :-).

14 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 14. ledna 2013 v 8:51 | Reagovat

[13]:
Jasně, vraž do toho něco botulinu, silikonu, natáhni řasy a máme to.
Těším se, až začně dělat litrární kurzy někdo jako Babica v gastronomii.

15 alma-nacida alma-nacida | Web | 14. ledna 2013 v 10:29 | Reagovat

To je zajímavý, já se povídek bojím a ani se do toho nepouštím strachy,nějak cítím, že na to nemám. A ten můj "román" asi taky nedokončím dřív, než svj život... Vedly se mi jen fejetony, poněkud. Doufám.
Připojuji se a s politikou končím dřív, než jsem začala. A jsem ráda, že jsem nezažila experty typu Zápotocký a spol, stačil Gusta. Jsem ráda, že jsem zažila Václava Havla.

16 Gabriel Decay Gabriel Decay | Web | 14. ledna 2013 v 12:11 | Reagovat

Nn, tohle vážně není moje parketa. na takový hodiny bych neměl, leda bych nestudoval nějakej takovej obor...

17 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 14. ledna 2013 v 19:16 | Reagovat

Koukám, koukám, ani nevím, jestli píši povídky nebo jen vypravuji a je mi to celkem jedno. Pokud obsah někoho zaujme a přečte si to, neuvažuji o tom, jestli tam mám úvod a jak dlouhý. V napsaném čemkoliv podle mne musí být nějaký děj, cit, jak píše  čerf - šmrnc. ;-)

18 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 14. ledna 2013 v 21:40 | Reagovat

[11]: Otavínko, kurz jsem našla na netu a dostala od manžela jako vánoční dárek minulý rok.

19 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 14. ledna 2013 v 21:43 | Reagovat

[12]: To napodobování autora je u začínajích běžné, než si autor najde svůj vlastní styl. Já někdy přečtu knihu a pak raději týden nepíšu, abych nepsala jako spisovatel té knihy. Jsem propustná a ovlivnitelná:-) když intenzivně píšu, tak nic nemohu číst, abych právě nazabudovávala celé věty někoho jiného do svého psaní:-)

20 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 14. ledna 2013 v 21:45 | Reagovat

[13]: Ano, bereme hdoně teorii. Je to postavené na tom, že člověk má umět dobře zákald, aby pak mohl improvzovat a nechat průchod svému talentu. Jelikož jsem intuitivní typ psavce, tak už při hodině si často vybírám, co pro mě vůbec není, protože je to moc systém a co na druhou stranu mi pomůže...

21 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 14. ledna 2013 v 21:47 | Reagovat

[15]: No, vidíš, fejetony taky neumí kde kdo. Na to musí být dar.
Jsem moc ráda, že jsem zažila Havla. Byl to ten jediný prezident, na kterého jsem hrdá.

22 alma-nacida alma-nacida | Web | 15. ledna 2013 v 10:27 | Reagovat

[21]: Já to pochopila, já taky ;-).

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama