Kurz tvůrčího psaní 1 - talent

8. října 2012 v 22:07 | Edith Holá |  Kurz tvůrčího psaní
Dorazila jsem domů plná dojmů z první hodiny tvůrčího psaní. Ehm, dorazila... Před barákem zjišťuji, že nemám klíče. Vyčkávám, abych nenarušila uspávání Matěje. Pak už mi to přijde divné a hlavně je mi zima. Zvoním na mobil manžela a nic. Zvoním na zvonek a doufám, že kluci spějí jako zabití. Jenže asi nejen oni. U uspávání zřejmě usnul i manžel. Tak jsem zazvonila na sousedy a přes jejich balkon vlezla na náš a doufala, že bušení na okno manžela probudí. Tak se i stalo. Už jsem v teple.

Kurz vypadá fajn. Lektorka je ve skutečnosti sympatičtější a uvolněnější než na webu. Skupina se zdá, že se sešla ze zajímavých lidí. Nikdo mě neirituje. To samé mi říká paní, co se mnou jede z kurzu metrem stejným směrem. Mám zkušenost, že když už se někam přihlásím, bývá to skupina, která je výborná. Tak uvidíme. 30 procent prý odpadá, protože zjistí, že psaní je dřina a vlastně se tomu až takhle nechtějí věnovat. Ve skupině je více mužů než bývá obvyklé. Tak na to mívám také štěstí. V každé skupině, kde jsem kdy byla, bylo více mužů. Skupina má tak lepší dynamiku a vývoj, než když je tam jeden dva muži. Je tam i pár finančníků, manažerů a manažerek, kteří už mají dost zabývat se jen penězmi a kruhy, v nichž se pohybují. Připomnělo mi to takové ty knihy typu "Muž, který prodal své ferrari"... Kdo ví, kdo z nás co za knihy stvoří po kurzu. Příští pondělí nás čeká žánr reportáž. Uff. Začátek je pro mě naprostá neznámá. Nejradši bych zalezla pod lavici a zneviditelnila se. Za 14 dní budu muset reportáž donést a tak splnit první úkol.

A propó dám vám stejnou otázku, jakou nám lektorka dala a všichni, co jsme nahlas odpověděli, jsme se sekli. Já docela dost. Ještě pořád mám o psaní iluze.

Psaní je o talentu, ale i řemeslu. Kolik procent v psaní je talentu?

P.S. Kuba s Máťou vám připravili hádanku na závoďáckém blogu. Kolik gougonů schovali pod větev?
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Dubious cat Dubious cat | Web | 8. října 2012 v 22:13 | Reagovat

Jej reportáž, tu teď taky "probíráme":)  Doufám ,že vám řeknou více než nám:)

Můj kurz se naplnil dříve než jsem se přihlásila, tak půjdu až v listopadu, ale hlavně že půjdu s zjistím že můj... eh.. 30% talent si vyžádá potřebnou dřinu :)

2 Renata Štulcová Renata Štulcová | Web | 8. října 2012 v 22:19 | Reagovat

Nevím, ale po dnešním psaní závěru tercie tipuju tak 5% talentu a zbytek dřina. O_O

3 Renata Štulcová Renata Štulcová | Web | 8. října 2012 v 22:21 | Reagovat

[2]: Jé, tak to se mi povedlo, psala jsem ten komentář příhlášená na blog  1.B mého synovce. :-D Proto ta srandovní ikonka. :-D  O_O  :-D

4 Colleen - Tereza Benešová - aneb neschovávám se za přezdívku Colleen - Tereza Benešová - aneb neschovávám se za přezdívku | E-mail | Web | 8. října 2012 v 22:24 | Reagovat

Já jsem o podobném kursu chvíli taky uvažovala, ale nakonec jsem to zavrhla. Ne proto, že bych si myslela, že to nepotřebuji, ale asi právě kvůli těm úkolům. Tvořit něco, co není úplně můj šálek kávy (třeba ta reportáž) a navíc z "donucení" by mě po chvíli určitě přestalo bavit. O to víc obdivuji lidi, kterým se to podaří úspěšně absolvovat :-)
A na tvou otázku tipuji tak 20% Samotný talent dobrou knihu/dílo neudělá :-)

5 Colleen Colleen | E-mail | Web | 8. října 2012 v 22:26 | Reagovat

Á - omlouvám se za přezdívku :-? zapomněla jsem se přehodit...

6 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 8. října 2012 v 22:26 | Reagovat

[1]: Kočko, tak to je mi líto. To se to fofrem naplnilo. Určitě se přihlaš v listopadu. Obávám se, že všechny kurzy tvůrčího psaní jsou rychle plné.

7 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 8. října 2012 v 22:27 | Reagovat

[3]: Ta ikonka mi ani nedošla:-) Číslo prozradím až tak zítra navečer.

8 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 8. října 2012 v 22:32 | Reagovat

[4]: Terezo, už jsem se chtěla přihlásit vloni a pak jsem se nechala zvyklat názorem, že když je talent, tak kurz není potřeba. Všechno má svůj čas. Možná jsem se zbytečně s některými pasážemi u Cesty k mým matkám nadřela. Takhle se naučím fígle a také jasná pravidla každého žánru. Kurz je právě takhle rozsáhlý, abych se našla v tom, co mi nejlíp půjde. Třeba budu překvapena. Chtěla bych se naučit i dobře vést rozhovor, dobře psát fejetony a povídky. A rozhodně dopsat Renu už na základě toho, že budu vědět o psaní více. Úkolů se děsím. Naštěstí pro certifikát musím naplnit určitý počet. Reportáž si prostě vyzkouším, až se příští hodinu dozvím, jak se vůbec píše:-¨)

9 pavel pavel | Web | 8. října 2012 v 22:33 | Reagovat

Psaní není dřina, psaní je radost. A co se týče té otázky, talent je 100 procent, protože to řemeslo za tebe může i udělat někdo z nakladatelství, ale ne naopak. :-D
Znova ti mohu jen říct, že zúčastnit se toho tvůrčího psaní je jen vyhození peněz.   Možná je to právě jen dobré pro ty manažéry, napsat pořádnej dopis nebo zprávu. :D

10 Colleen Colleen | Web | 8. října 2012 v 22:40 | Reagovat

Já myslím, že takové kursy jsou právě pro ty, kteří talent mají. Pokud tam nění ani špetka, psát se člověk stejně nenaučí. Pro mě je ale představa, jak před cizími lidmi prezentuji něco, čím si sama ani nejsem jistá, prostě děsivá. Nedala bych to :-D
Fígle by se hodily, budu doufat, že se s námi třeba o nějaký podělíš ;-) A budu držet palce, ať se všechny úkoly zdárně podaří :-)

11 Arvari Arvari | E-mail | Web | 8. října 2012 v 22:44 | Reagovat

Co já vím, tak se říká snad 10% talentu, a 90% dřiny... Ale někdo v tom psaní mívá talentu víc a ta dřina vlastně dřina ani není. A vůbec, já vždycky říkám, že se každej musí 'vypsat', najít si svůj styl a prostě si to všechno dostat pod kůži. Nevypsanýmu člověku nepomůže ani talent, ani hodiny dřiny na textu...

12 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 8. října 2012 v 22:46 | Reagovat

[9]: Dneska už nakladatelství za Tebe nic nenapíše. Chtějí hotové rukopisy. Málokteré Ti dá odpovědnou redaktorku, která s Tebou knihu upravuje. Já jsem měla u Joty velké štěstí na Kamilu. Věnovala se tomu, protože ji příběh zaujal i osobně. A je velmi precizní žena. V NLN chtěli hotový rukopis a nic moc se s tím už nepytlikovat. Psani je  o radosti, naplnění, ale také dřině, když pracuješ s textem a ne to jen vyplivneš.

13 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 8. října 2012 v 22:47 | Reagovat

[10]: Kritiky face to face se také děsím. Autorské ego se zase ozve. Uff.

14 Miriam M. Miriam M. | Web | 8. října 2012 v 22:49 | Reagovat

[9]: No, do značné míry musím souhlasit s Pavlem. Ono dobrých spisovatelů bylo za dobu trvání civilizace mnoho a mnoho - a drtivou většinu z nich nikdo neučil, jak psát. Jestli něco vydá za všechny kurzy, tak přečtení spousty kvalitních knih - a neustálá snaha něco zkoušet. Ano, žánry mají své zákonitosti, snad i tvorba jako taková - ale toto vše se neustále mění v čase i prostoru a proto není třeba brát to příliš vážně.
Na druhou stranu - talent není 100% - protože se zkrátka může stát, že mu nedáme šanci se projevit. Nebudu tady házet čísly, to mi přijde nesmyslné, řekla bych spíš, že důležitý je talent a jeho využívání. Takže - číst a psát, víc není potřeba.
Ovšem každý kurz samozřejmě může být také způsobem, jak poznat nové lidi - a jak strávit zábavně volný čas, což rozhodně není od věci.

P.S.: Uznávám, že jako osoba, jejíž veškeré knihy dosud leží v šuplíku, patrně nemá zrovna právo rýpat. Ale rýpání už mám v povaze...

15 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 8. října 2012 v 22:54 | Reagovat

[11]: Arvari, souhlasím s Tebou, pokud člověk nepíše, tak mu je talent na nic. O tom psát a psát se tam také mluvilo.

16 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 8. října 2012 v 23:00 | Reagovat

[14]: Vloni bych s Pavlem souhlasila na 99 až 100%:-) Dnes už ne. Je těžké, aby Ti v novinách vzali třeba rozhovor. Například mě řekli, že je blbě vedený, tak ať to udělám znovu. Takže tak to je. Jsem na kurzu, abych zákonitosti žánrů poznala a vybrala si ty, co mi sedí. Samozřejmě nechci ztratit improvizaci. A čtení je k tomu opravdu zapotřebí. A zase bychom se mohli bavit o tom, co za čtení právě posunuje Tebe a co mě. K talentu, dřině, patří ještě určitě mnoho dalšího: štěstí, odvaha, moment začít psát, ...

17 Kerria Kerria | Web | 8. října 2012 v 23:01 | Reagovat

Ať se ti daří. Kápnout na fajn lidi je výhra. Ačkoliv já bych s hodnocením počkala, až se lépe poznáme. Ale třebas máš na odhad lidí čuch.

Reportáž by snad neměla být problém, děláš přece v časopise, i když nejseš reportérka, tak jich máš pár přečtených, ne?

Doufám, že se nám se svou reportáží pochlubíš i s tím, jak jsi dopadla.

18 agrenej agrenej | E-mail | Web | 8. října 2012 v 23:01 | Reagovat

A z prostého návratu domů se stalo malé dobrodružství. :-)

Co se týče toho dotazu, řekl bych, že se nadarmo neříká, že talent je základ, ale taky je fakt, že bez dřiny to není úplně ořechové. Osobně to vidím na něco mezi 40-60% talentu.

19 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 8. října 2012 v 23:12 | Reagovat

Nebudu psát procenta. Talent je třeba. Pokud člověk má talent dát větu dohromady a umí pravopis, může se po čase vypracovat. Připomínky a návody jak co psát? Nebylo by to jako podle šablony. Psát by měl člověk podle toho jak cítí. Pak si to důkladně přečíst jakoby cizíma očima a pokud je soudný, sám musí poznat, jestli nenapsal hloupost, nudný text. Zajímalo by mne, kdo učil psát všechny ty klasiky, dodnes známé.

20 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 8. října 2012 v 23:14 | Reagovat

Jinak, nemám nic proti kurzům, ve kterých se člověk něco naučí, zvláště pokud mu to pomůže v profesi či zálibě.

21 Eva Eva | Web | 8. října 2012 v 23:16 | Reagovat

Tak kdy nám prozradíš číselný údaj? Osobně si myslím, že hodnocení "někoho " z redakce nemusí být zrovna směrodatné. A stejné je to s nakladateli. Někteřé vydávají , co se žádá,... a někdy jsou to pěkné braky. ´, zvláště v dětské literatuře raději koupí nakladatel ze zahraničí, vyjde ho to levněj, to jsou někdy hrůzy. Věř si Edith, zůstaň svá. :-)

22 pavel pavel | Web | 8. října 2012 v 23:22 | Reagovat

[12]: Já měl holt štěstí a snad i nadále mám, že z mne všechny korektury udělali. V předchozím jsem spíše narážel na to, že existuje záplava knih sice dobře napsaných, ale které ve skutečnosti neříkají nic, jen slova, slova, protože tam právě schází to nadání a zaujetí. A to bývají obvykle absolventky těchto kurzů. :-D
Neber to osobně. :-)

23 matthias matthias | 9. října 2012 v 6:57 | Reagovat

mýváš nebo míváš:D

24 Dragell Dragell | Web | 9. října 2012 v 7:55 | Reagovat

Jéje, to zní tak dobře, mám sto chutí se někam také přihlásit :)
Jsem zvědavá, jak dopadneš s reportáží, snad se pochlubíš ;)

25 Čerf Čerf | E-mail | Web | 9. října 2012 v 8:11 | Reagovat

Neexistuje pevný procentní podíl, protože moc záleží na tom, co chce člověk psát. Jsou texty, kde je možné vystačit jen s talentem a jiné typy textů, kde nejde o nic jiného než o práci. Čím rozsáhlejší text, tím víc přichází na řadu práce, aby to dohromady dávalo smysl. Ale i já se přiznávám, že jsem vůči přínosu kurzů tvůrčího psaní z principu skeptický a líbí se mi víc texty, které ustálená profesní pravidla boří. Protože to, co z obyčejného textu dělá text výborný, rozhodně není v řemesle. Řemeslné nedostatky můžou snadno nadějný text zabít, ale "řemeslné přebytky" z obyčejného dobrý text neudělají :-). Což ovšem nic nemění na tom, že ti moc držím palce, aby ti kurz dal přesně to, co od něj čekáš.

26 mengano mengano | E-mail | Web | 9. října 2012 v 8:29 | Reagovat

Souhlasím s Pavlem a Čerfem. Kde není talent, tam dobrá kniha nevznikne. Je mnoho knih, které jsou "řemeslně" bez chybky a přesto jsou nudné a prázdné. Pokud má autor cit pro jazyk, umí postavit větu a hlavně (!) má nápad, tak jsem schopna ledacos odpustit.
Ty už máš ledacos za sebou a psát umíš. O tebe se nebojím ;-)

27 mengano mengano | E-mail | Web | 9. října 2012 v 8:33 | Reagovat

Moje nemoc - odklepnutý koment před dokončením :-(
Mne straší lidi, kteří nemají ani talent, ani se nenaučí řemeslo a přesto po absolvování takového kurzu jim nikdo nevymluví, že se z nich fakt nestali spisovatelé. A není jich málo, bohužel.
Přeju ti, aby se ti kurz líbil a splnil tvoje očekávání :-)

28 pavel pavel | Web | 9. října 2012 v 9:47 | Reagovat

[23]: Jsi pozornej čtenář... "Tak na to mývám také štěstí"... Takže ten kurz přeci jen potřebuje. Ale třeba se štěstí dá někdy i umýt. :-D  :D

29 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 9. října 2012 v 9:56 | Reagovat

[23]:To trochu opravdu ťuklo- taky sis všiml. Stane se , obzvlášť, když to po sobě člověk nepřečte v té rychlosti. :-)

30 kamenity kamenity | Web | 9. října 2012 v 17:34 | Reagovat

Článek mě zaujal, určitě napiš, jak pokračuješ.

31 King Rucola King Rucola | E-mail | Web | 10. října 2012 v 8:36 | Reagovat

Prajem vela uspechu a hlavne radosti. Inac sa musim pridat k Pavlovi, Cerfovi a  Mengano; pride aj na charakter, odvahu a nieco ako "neuznavanie noriem", alebo ako to mam vyjadrit. Alebo: Henry Miller napr., ten toho napisal vela, ale sam tvrdil, ze ma nejaku "antenu" a len zvadza signaly na papier. Vtedy pisal strojom, keby mal pocitac, bol by toho napisal mozno este viac, lebo pisanie je mozno "drina", ale "antenu" (talent) clovek alebo ma, alebo nie...
Ked sa hovori, ze 2 % genia su talent a 98 percent drina, tak na tom nieco je, ale nie kazdy spisovatel je rovno genius, niektoremu staci pisacie naradie, tuzka, stol, pocitac a hlavne mozno CAS! ;-)

32 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 10. října 2012 v 18:20 | Reagovat

[17]: Kerrio, noviny už několik let téměř nečtu:-) Já v nich pouze pracuji:-) Čtu jen kulturu a v Respektu recenze na knihy

[18]: Tak to jsi ještě větší snílek než já:-)

[19]: Číst text cizíma očima a s odstupem je právě už řemeslo. Kolik lidí to tady z nás dělá?:-) Blogování je prostě něco jiného. Tady člověk s talentem i bez talentu vyplivne článek, sem tam něco poopraví a utíká dělat něco jiného. V případě už knihy nebo článku do novin už se s textem musí pracotat. Pravopis odchytí další lidé.

33 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 10. října 2012 v 18:23 | Reagovat

[19]: Nevím, jak se učily psát klasici. Ale nevěřím, že knihu vyplivli a hned šla do tisku. Možná knihu přepisovali í více let a některým dokonce vyšla až po smrti autora. Takže ji někdo jiný třeba i hodně upravil. V cizině je běžné, že spisovatelé psaní studují jako řemeslo nebo mají přečtené knihy o tom, jak se píše.

34 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 10. října 2012 v 18:35 | Reagovat

[21]: Evo, určitě zůstanu. Mou oblibu ve volném rýmu a mé emoční psaní určitě nepředělá žádný kurz:-)

35 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 10. října 2012 v 18:37 | Reagovat

[22]: Také nemám ráda knihy, které jsou pouze řemeslně dobré. Takové ani nečtu nebo nedočtu. Naposledy se mně to stalo u uznávané mladé autorky Tučkové. Prostě ta špetka talentu budď je nebo není, ale významně ovlviňuje. A někdy se asi talent prohlubuje zkušenostmi.

36 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 10. října 2012 v 18:38 | Reagovat

[23]: Dík, opraveno.

37 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 10. října 2012 v 18:40 | Reagovat

[25]: Bořit můžeš, když už umíš:-) Každý žánr má zřejěm svá pravidla. A pak jsou ještě texty na bojednávku, marketingové texty, na objednávku scnáře k telenovelám, ... a le o nich tu nepíšu. U nich je talentu třeba, ale takového, která ani enchci:-) U odborných textů na školách a vědeckých je to také otázka úplně jiná.

38 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 10. října 2012 v 18:41 | Reagovat

[26]: Ten nápad!!! To je možná to nejhlavnější a pak ty cestičky, jak ho naplnit. .

39 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 10. října 2012 v 18:43 | Reagovat

[27]: Mengano, zrovna na našem kruzu nás obě lektorky upozornily, že lidi bez talentu na to upozorní. Není to příjemná věc, ale takový člověk to má vědět, aby se zbytečně netrápil nebo netrápil druhé. Možná u něj bude nejlepší psát krásné dopisy svým blízkým, tam se najde. Třeba. Chvíli mi zatrnulo, abych to nebyla já. Tak snad ne.

40 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 10. října 2012 v 18:45 | Reagovat

[28]: Štěstí se dá možná oprášit, tak třeba vodou:-) Pravopis už mě v mém věku ujíždí čím dál víc. To už ani kurzem nezměním:-) Ten věk:-) Ale týmy korektorů jsou všude a kdyby autoři psali bez chyb, neměly by korektorky práci.

41 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 10. října 2012 v 18:46 | Reagovat

[31]: Kingu, tak to jsi nejblíž a Renata Štulcová.

42 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 10. října 2012 v 18:48 | Reagovat

Talent 3 až 4% :-) Bez talentu je to průser a někdo zase může talentem zbůhdarma mařit ... Okolo talentu je určitě monoho otázek. Promanit ho je však také průser :-)

43 Mňoukla&vymňoukla Mňoukla&vymňoukla | Web | 10. října 2012 v 19:02 | Reagovat

I Edison řekl: "Genialita je 1% inspirace a 99% potu." Podle mě to neplatí jen o genialitě :).
Jé, taky chci chodit na kurzy tvůrčího psaní, ale není kdy... Tak dávej aspoň častý report, ať z toho taky něco mám :)

44 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 10. října 2012 v 20:09 | Reagovat

[33]: a  [19]: Omlouvám se opět za hrubku. Mně snad odchází mozek.:-(

45 Dubious cat Dubious cat | Web | 10. října 2012 v 20:17 | Reagovat

[42]: wow, tak to abych si těch kurzů dala víc a dřela :D

46 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 10. října 2012 v 22:28 | Reagovat

[42]: Tak to by mne zajímalo, kdo na to přišel a čím to dokládá. Vždyť lidé jsou tak různí, spisovatelů je na světě tolik, že nelze postihnout co komu stačí, aby napsal zajímavé dílo. Samozřejmě to musí být dřina, ale pokud by to měla být z větší části dřina, je lépe se tomu nevěnovat. Vsadím se, že se mnou nebudete souhlasit, jsou na to ,,moudřejší, zkušenější" znalci, ale přečetla jsem už v životě tolik knih, že snad poznat, který autor zaujal dovedu. A životopisy jejich jsem také většinou četla, kde se psalo, jak tvořili.

47 Krutomýval Krutomýval | Web | 11. října 2012 v 1:07 | Reagovat

[42]: nejsou ale tato čísla platná pouze pro televizní tvorbu, nebo mooožná ještě scénáristiku jako takovou?

Pro jiné tvůrčí psaní s těmito čísly nemůžu moc souhlasit... i když tím se vlastně dostáváme k samotné definici a obsahu slova "talent"... anebo k popisu toho, s jakou lehkostí či námahou se komu píše v rámci srovnatelné úrovně.

Ale ano, u scénáristiky asi platí něco podobného. I když já to znám trochu jinýmy slovy a to sice že "art of (script) writing je re-writing" - a to můžu podepsat.. ;-)

48 Neige Neige | Web | 11. října 2012 v 10:29 | Reagovat

Ten kdo má více talentu má velkou výhodu. Já osobně mám možná tak 3% a zbytek je dřina, ale můj kamarád mi jednou psal něco do školy s čím jsem si já sama poradit nedokázala a měl to hotový asi za hodinu a půl. Dostala jsem jedničku. Můj první pokus ve škole dopadl tak, že já sama jsem to psala asi 6 hodin a měla za 4 O_O Talent je výhoda pokazit méně věcí.

49 Storycollector Storycollector | Web | 11. října 2012 v 11:40 | Reagovat

Ahoj, nekoná se ten kurz tvůrčího psaní náhodou v Literární akademii? :-)

50 Krutomýval Krutomýval | Web | 11. října 2012 v 23:20 | Reagovat

[48]: jo to znám, jedna moje bývalka za mě udělala pár psaných zkoušek na jedné nejmenované vysoké škole, na úrovni na kterou já bych to nikdy nezvlád... blbé bylo ale pak když sem to měl ústně obhajovat... ježiš to byly trapné minuty ;-)

51 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 12. října 2012 v 8:48 | Reagovat

[49]: Můžeš si přečíst zde, na jaký kurz jdu. Dávala jsem to na AB. Dneska z toho správce AB udělá dva články, takže kurzy možná nebudou zde ale v aktuálním článku. http://akcni-blog.blog.cz/1210/naposledy-s-edith-holou

52 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 12. října 2012 v 8:50 | Reagovat

[47]: Nevím, paní Dočekalová to myslela pro všechny literární, publicistické aj. žánry. Každý má pak talent jen na některé z nich v některém se zcela najde. Talent je ale stále 3 až 4% i v tom žánru, v němž se najdeš.

53 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 12. října 2012 v 8:53 | Reagovat

[48]: Neige, já píšu rychle každý text. Jsme ten typ, že přijde nápad a jede to. Blogový článek tak 5 minut. I kapitoly do knihy jsem měla stejně rychle jako blogové články. Jenže pak přichází právě ta práce s textem. Něco vyplivnout je sice možná na jedničku pro aktuální moment či slohovku ve škole, ale když to má být pro širší veřejnost a vytištěné jako kniha (nebo scénář pro seriál, reportáž do novin), tak se na tom musí začít makat.

54 Neige Neige | Web | 12. října 2012 v 10:38 | Reagovat

[53]: S tím souhlasím, také teď, když si chystám článek na blog o tom hodně přemýšlím, napíši celkem za krátko a pak dlouho upravuji. Pohrávám si s každým slovíčkem, ty obyčejné, které se běžně používají měním na nějaké barvitější a tak podobně... :-)

55 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 12. října 2012 v 18:58 | Reagovat

Výčet kurzů tvůrčího psaní je zde http://akcni-blog.blog.cz/1210/kurzy-tvurciho-psani a poslední je ten, kam chodím:-)

56 Ball Gown Wedding Dresses Ball Gown Wedding Dresses | E-mail | Web | 31. října 2012 v 14:13 | Reagovat

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama