Tajemné múzy

3. července 2012 v 17:43 | Edith Holá |  Téma týdne

Stále jsem nepochopila, jak to s těmi múzami je.
Přilétají, kdy chtějí nebo se dají zotročit? Záhada. Nedávno jsem oslovila pracovně pana Viewegha, zda by nám poskytl pět minut zamyšlení k filmům. Odepsal, že je mu líto, ale pracuje na druhém dílu Mafie. Román prý má přes čtyři sta stran. Nemůže se ničím rozptylovat ani na chvíli. Četla jsem si jeho odpověď několikrát, abych pochopila, jestli to myslí vážně. Představuji si, jak náš nejvíce vydělávající spisovatel a jeden z mála, který se psaním živí, sedí a píše a píše. Smaže, napíše znovu. Nelíbí, delete a odstavec ještě jednou. Pro mě je to sice představitelné, ale nepochopitelné. Kde jsou múzy? Sedí u něho pořád a pan Viewegh jen zdokonaluje a dokresluje, co mu šeptají?



Psaní jako chladné řemeslo znám jen v případě, že opravuji a předělávám. Když ale píšu tak jen pod vlivem tajemna. Už se mi párkrát stalo, že když na mě někdo mluvil, musel pořádně zahulákat, abych se vrátila a vytrhla ze psaní. Je to styl psaní nebo to ještě není psaní a člověk živící se psaním by řekl, že to není řemeslo a ať se nedivím, že se tím neuživím. Poslední dobou ke mně múzy k Reně přilétají jen v metru. Přemýšlela jsem dnes o tom, proč je tomu tak. Pak jsem si přečetla poslední článek inspirací Renaty Štulcové a řekla si, že pokud člověk může psát jen, když je v alfa vlnách, tak potom se musím v MHD dostávat do alfa vln. Asi tomu tak je. Mohla bych se rozčilovat, že lidi smrdí, je tam nacpáno, je to otrava, ať už jsem doma nebo naopak v práci... Ne, jsem ráda, že jsem sama, v lepším případě zaberu někde místečko. Vytáhnu časák nebo knížku. Přečtu pár řádek nebo celou kapitolu a už hrabu papír a tužku. Naškrábu na papír odstavec nebo víc. Poslední tři věty nestíhám, musím vystoupit. Říkám si, najdi místo a rychle to napiš. Zmizí. Už máš tu zkušenost. Dnes jsem byla zase líná, pospíchala domů a opravdu tři poslední věty nezapsala. Připadalo mi, že je nemůžu zapomenout. Zapomněla. Celé odpoledne je zkouším dopsat. Pouho pouhé tři věty. Jsou pryč. Stejně jako už tolikrát i celé kapitoly. Tuto zkušenost mám už poněkolikáté. I když obraz nebo myšlenku napíšu znovu, už to není ono. Je to prvoplánované.

Múzy jsou pro mě neuchopitelným tajemstvím. Po této dnešní zkušenosti, už si vždy vytáhnu tužku a zapíšu to, i kdybych měla zablokovat dopravu. Taky mě napadlo, že si pro psaní Reny, změním lokace. Namísto kaváren či domova, budu jezdit z konečné na konečnou. Tajemné múzy Reny a jejich tygrů přilétají jen tam.
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 helena helena | Web | 3. července 2012 v 18:02 | Reagovat

To moje známá,jak ji popadne múza,přejede s autem někdy velkou vzdálenost,než zjistí,že je vlastně úplně někde jinde,než chtěla.
Karel o ní říká,že nepatří do tohoto světa.Já nic nenamítám,pokud se věnuje silničnímu provozu a dokáže u toho být napojená,nemám nic proti tomu.
U vás je to jiné,doporučovala bych jezdit tak dlouho,až to budete mít hotové. :-D

2 Cornelia Cornelia | Web | 3. července 2012 v 18:09 | Reagovat

Hezký článek..
Ke mne zase přilétají ve sprše. Příšerná věc. Nejenže už hlavně proto, že ve sprše toho moc nenapíšeš. Ale také se teď u nás rekonstruuje a sprcha/vana není vůbec. Ve vaně ještě psát můžeš, ale asi tím, že na mne ze shora neteče ta voda to není ono. Ale jednou mi zapracovala paměť a ve sprše jsem vymyslela tu nejlepší báseň, která se v mé hlavě, kdy zrodila..

3 edithhola edithhola | E-mail | Web | 3. července 2012 v 18:10 | Reagovat

[2]: a stihla jsi ji zapsat? To jsme ráda, že mě nenapadá nic ve sprše. Nedoplatili bychom se.

4 edithhola edithhola | E-mail | Web | 3. července 2012 v 18:11 | Reagovat

[1]: Heleno, vy jste jasnovidka. Takže mám jezdit a jezdit...

5 jezinka jezinka | Web | 3. července 2012 v 18:13 | Reagovat

Máš pravdu- jinak než v určitém stavu se asi nedá psát.Jen zachytit ty vteřiny,kdy se na tebe usmívají a nezapomenout to.Někdy stačí málo a přiletí a někdy máš pocit,že na tebe zapomněly. :-)

6 Renata Štulcová Renata Štulcová | Web | 3. července 2012 v 18:18 | Reagovat

Tayk neumím psát řemeslně. Řemeslně dělám pak redakci a korektury - to jo, tam už jsou múzy naprd.
O hladině Alfa jsem se dozvěděla až na VŠ a zjistila jsem, že se do ní umím přenášet kdykoli a kdekoliv dokonce i při rozmluvě s lidmi. Natrénovala jsem tu schopnost na základce, když jsem se nudila při vyučování. Abych nevyfasovala zbytečnou poznámku, naslouchala jsem výkladu a zároveň kamsi ulétala. Asi o tom napíšu článek :-)

7 Ivet Ivet | Web | 3. července 2012 v 18:19 | Reagovat

No jo, proto já nejezdím vozem, ale MHD! Když mě něco napadne, mám v kabelce malilinký notýsek a tužku a hned to zapíšu. To co se stalo tobě se 3 větama, to mně se stává velmi často.-:) Ostatně mé šedé buňky mozkové na to věkově mají přece nárok! :-D Takže, bez notýsku ani krok! :-)

8 VendyW VendyW | 3. července 2012 v 18:20 | Reagovat

Taky si vždycky říkám, když mne začnou napadat nějaké verše či první věty článku, to je v pohodě, jen tohle dodělám a jdu to napsat....a nic....všechno se v okamžiku vykouří z hlavy a já zase sedím nad klávesnicí a pracně ta slova sháním zpět. A i když něco napíšu, tak to okamžitě zapomenu. Takhle jsem při přesunech zašantročila dvě básničky, obě byly dokonce vybrány do užších výběrů na TT a já si je NEPAMATUJU !!! abych si je hodila do záloh!! Nic, jen název! Ale zbytek se totálně vykouřil....asi je to tím, že mne múzy zlomyslně přepadají na rozhraní spánku a bdění a než si vezmu tužku a papír tak usnu definitivně :-) Jinak ti přeju aby tě múzy navštěvovaly i jinde, aby se s tebe nestal tramvajový Ahasver odsouzený na věky jezdit sem a tam po Praze...

9 KatyRZ KatyRZ | Web | 3. července 2012 v 18:25 | Reagovat

Můzy? Tam, kde mám klid :). Cesta do práce a z práce, sprcha a když mám štěstí, tak jsem v práci o polední pauze sama v kanclu a mám k tomu i pc :).

10 edithhola edithhola | E-mail | Web | 3. července 2012 v 18:26 | Reagovat

[8]: Vendy, máš pravdu, asi budu muset cíleně si navozovat alfa vlny i jinde:-) Děje se mi to jen u psaní Reny. Třeba texty na blog už píšu doma. Je to tajemství okolo Reny.

11 edithhola edithhola | E-mail | Web | 3. července 2012 v 18:27 | Reagovat

[5]: Asi je to opravdu nějaký mezistav. nebo prostě jiný stav. Nevznikají z nich děti, ale jiná tvorba:-) Proto nechápu ten pojem chladné řemeslo co se týče psaní.

12 KatyRZ KatyRZ | Web | 3. července 2012 v 18:28 | Reagovat

A co jsem chtěla říct je, že kdy už píšu v práci, tak se do toho obvykle tak zažeru, že pak nejsem schopná normální komunikace. Jako bych se z toho jiného světa nedokázala vrátit...

13 edithhola edithhola | E-mail | Web | 3. července 2012 v 18:29 | Reagovat

[6]: Bohužel, už mám taky zkušenost, že múzy z oprav a škrtanců jsou na prd. Vše nové do CKMM jsem vůbec neobhájila.
Jsme ráda, že jsem Tě inspirovala zase já k dalšímu článku:-)

14 edithhola edithhola | E-mail | Web | 3. července 2012 v 18:30 | Reagovat

[7]: Na kurzech tvůrčího psaní se prý tím začíná. Nosit s sebou tužku a notýsek!!! Zapisovat vše, co nás nějak osloví. Z paměti to většinou nevydolujeme, i když v té chvíli si myslíme, že tohle nemůžeme zapomenout:-( taky stárnu. Už nedonesu domů ani tři věty.

15 edithhola edithhola | E-mail | Web | 3. července 2012 v 18:31 | Reagovat

[8]: Vendy, já si nepamatuji žádnou svou básničku a už si nepamatuji ani, co je přesně v CKMM a to ještě nevyšla.

16 edithhola edithhola | E-mail | Web | 3. července 2012 v 18:34 | Reagovat

[12]: Jo, to znám, Katy. Vnořím se... a musím se tedy i vynořit, jinak nevnímám, odpovídám jen empatické hmm a vůbec nevím, která bije... Kdysi v počátku blogování mě Kuba probral větou: Mamíí, já už umřu hladýýý! Od té doby se snažím vnímat víc:-)

17 KatyRZ KatyRZ | Web | 3. července 2012 v 18:40 | Reagovat

[16]: Tak to doma takhle "zmizet" nedokážu. Holky mě prostě nenechají :).

18 pavel pavel | Web | 3. července 2012 v 19:37 | Reagovat

Taky své nápady zapomínám i když jsem přesvědčen že si je zapamatuji. Ale asi je to dobře. To podstatné se ti stejně uloží a vyplyne někdy opět samo.
Musím jen dodat, že Viewegh je idiot a grafoman. Nikdy z něj nebude dobrý spisovatel i když se dobře prodává. ;-)

19 Livien Livien | Web | 3. července 2012 v 20:24 | Reagovat

Je to zajímavé, ale je to opravdu tak. Já zase zjišťuji, že mě takové nápady popadají vždycky ve chvíli, kdy jsem pevně rozhodnutá jít spát (tak kolem půlnoci a dál). Pak najednou šup a zajímavá myšlenka. Někdy se zvednu, zapíšu vše, nakreslím, či tak podobně a jsem s tím spokojená. Někdy jdu ovšem spát, že to udělám ráno, jenže ráno netuším. :)
Je to opravdu zvláštní a nutí to člověka k zamyšlení.

20 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 3. července 2012 v 21:03 | Reagovat

Už jsem popisovala, jakým způsobem píšu. Pokud chci psát povídku, přemílám si v hlavě třeba v kuchyni při přípravě jídla hlavní děj, ten samý den, až jdu spát, znovu se ponořím do děje, ale podrobnosti nedomýšlím. Pak si  najednou sednu k netu a začnu psát rovnou do článku. Vyjde-li to na pokračování, napíši si na papírek jen jméno a kdo to je. Při psaní dalšího dílu naváži na předešlý s jen ,,hlavní nití". kolikrát se stane, že v průběhu psaní změním děj u některé osoby. Pak to po sobě přečtu, opravím třeba slovosled, vypustím opakující se výrazy a hotovo.
Kdyxž někdy někde zarýmuji, za chvíli nevím z toho nic. Kolikrát se divím, když se k některému komentáři vrátím, co jsem to nabásnila.
Bude to asi tím, že si jen tak píši pro radost, pokud se to někomu líbí, jsem spokojená.
Mám to jako s melodií, písničkou. Zvučí mi v hlavě dokud nesednu ke klavíru a nepřehraji si ji. Pak mám klid. ;-)

21 neriah neriah | 3. července 2012 v 21:27 | Reagovat

Já mám ty nejlepší nápady hned po ránu, kdy ještě napůl spím. Než se vypotácím z postele, jsou pryč.
Někdy mě něco napadne těsně před spaním, a to si napíšu poznámky do telefonu. Ráno už ale ani nevím, že jsem něco psala a když to třeba po měsíci objevím, už mám pocit, jako bych to nepsala já, ta myšlenka mi nic neříká. Jinak, pokud se nejedná o povídku, ale o článek na blog, jsem schopná ho formulovat kdykoliv. Pravda, v dopravních prostředcích se přemýšlí dobře... A nebo píšu ve škole místo poznámek do hodiny.
Ale nejčastějším jevem je to, že mám nápady ve chvíli, kdy se nutně musím soustředit na jinou činnost.

22 helena helena | Web | 3. července 2012 v 22:24 | Reagovat

[4]: Přesně tak. ;-)

23 edithhola edithhola | E-mail | Web | 3. července 2012 v 22:40 | Reagovat

[18]: To podstatné asi vyplyne, ale to nestačí na celé kapitoly:-)

24 Colleen Colleen | Web | 3. července 2012 v 23:20 | Reagovat

A mně jste se smáli, když jsem říkala, že mě samé dobré věci napadají jen cestou do školy, mezi konkrétními zastávkami :-D :-D
Dokonce jsem si kvůli tomu tu školu o rok protáhla (No, úplně kvůli to mu to sice nebylo, ale já budu někomu vyprávět o svojí blbosti... 8-) )
Jinak jezdit z konečné na konečnou je dobré řešení :D To ti schvaluji. Třeba se tam někdy potkáme :-D

25 pizlik1 pizlik1 | E-mail | Web | 4. července 2012 v 7:00 | Reagovat

Nejlepší myšlenky mě napadají těsně před usnutím a někdy, když se probudím i v noci. Nemám ale sílu  je zapsat. Ráno  marně přemýšlím, co to bylo. Po ránu mě větinou nenapadne nic. Jsem sice schopná dělat cokoliv, např. počítat, řešit jakékoliv úlohy, ale múza na mě nesedne.

26 Janinka Janinka | Web | 4. července 2012 v 7:55 | Reagovat

Tak je to jasné, múzy obletují jen pana Viewegha a na ten zbytek psaníchtivých holt padne ten zbytek :D.

27 jezura jezura | Web | 4. července 2012 v 12:26 | Reagovat

Jak vidím, je nás mnoho, že to, co nás napadne jako první a hned si to nezapíšeme, zapomeneme okamžitě a nevratně. Já kdysi, ještě když jsem pracovala, jsem hodně psala básničky i pro kamarády, kolegy a tak. V tramvaji, tužku, na zadní stranu obálky a ihned jsem musela napsat rýmy, které mne napadly. Já nejsem žádná spisovatelka, ale i když tvořím pouze na blog, tak pokud mne napadne téma na článek, třeba i v noci, musím vstát a jít si ho zapsat. Ráno bych pak opravdu nevěděla nic. Tak jsem ráda, že je nás víc. Krásný den! :-)

28 hnedoockaVer hnedoockaVer | Web | 4. července 2012 v 14:59 | Reagovat

Já jsem zjistila, že mou múzou je hudba, při ní se mi dobře skládá. Občas mě také nějaké veršíky napadají ve vaně nebo před spaním :-)

29 edithhola edithhola | E-mail | Web | 4. července 2012 v 21:52 | Reagovat

[24]: Smála jsem se, protože jsem Tě chápala:-) Už čtu Tvé Gjorky. Dost dobré!

30 edithhola edithhola | E-mail | Web | 4. července 2012 v 21:53 | Reagovat

[25]: Taky neposlouchám rády, že v noci si mám vše zapsat. Ráno už si většinou nic nepamatuji:-)

31 edithhola edithhola | E-mail | Web | 4. července 2012 v 21:54 | Reagovat

[26]: tys na to kápla!

32 edithhola edithhola | E-mail | Web | 4. července 2012 v 21:55 | Reagovat

[28]: Hudba mi pomáhá, když sedím u počítače a píšu nebo jsem doma. Sluchátka v metru neumím nosit. Tam já se nořím do sebe a píšu i tak:-)

33 Vendy Vendy | Web | 5. července 2012 v 10:00 | Reagovat

Při čtení tvého článku jsem si uvědomila jednu věc - když jsem psala básně (básničky, veršovánky, to je fuk jak bych to pojmenovala), měla jsem vždycky pocit, jako bych se "přepla". Jako bych byla v jiné úrovni, na jiném kanále, jiném poschodí. Jestli to byla ta pověstná Alfa, nevím, ale byla jsem "přepnutá",

34 informal bridal dresses informal bridal dresses | E-mail | Web | 31. října 2012 v 13:21 | Reagovat

Ive been visiting your blog for a while now and I always find a gem in your new posts. Thanks for sharing.
http://www.threedress.com/

35 rolex replica watches rolex replica watches | E-mail | Web | 31. října 2012 v 15:05 | Reagovat

Which golf clubs will be the best for beginner ?.
http://www.writewatches.com/

36 strapless cocktail dresses strapless cocktail dresses | E-mail | Web | 19. dubna 2013 v 5:23 | Reagovat
37 christian louboutin sale christian louboutin sale | E-mail | Web | 19. dubna 2013 v 6:34 | Reagovat

A. One more crack like that and I'll plaster you!
http://www.shoesfloor.com/site/ghd

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama