Posviťme si na média i na sebe

22. dubna 2012 v 8:41 | Edith Holá |  Téma týdne
Inspiroval mě jeden článek od Malkiela z minulého týdne. Po třech měsících návratu do novin bych tak ráda zařvala: "Běžte do prdele s těmi články, co píšete". Jenže nemohu. Nejen z toho důvodu, že jsem slušná a kolegům nechci nadávat. Také z toho důvodu, že by mi řekli, že já jsem mimo. Když se to prodává, tak to prostě někdo čte.

Kdybyste věděli, jak v novinách denně poslouchám, co je prodejné a co se čte. Nesmí to být prvoplánované, i když je to prodejné. Prodejné a neprvoplánované dvě zaklínadla. Rozumíte tomu? Podle mě se to vylučuje. Když je něco neprvoplánovaného, mělo by to být dobré a kvalitní. Když je něco dobrého a kvalitního ke čtení tak to nemůže být prodejné. To jsem prostě ještě neviděla. Nebo vy ano?

Jenže mohu já nadávat novinářům. Když oni zřejmě opravdu píší podle poptávky? Všechny noviny a časopisy, když měly chytré články, tak prostě ztrácely čtenáře, takže nakonec se všechny proměnily podle čtenářů, aby se vůbec zachovaly. Nebo se mýlím? Kdo z vás si kupuje něco, co je ke čtení a není to jen k prohlížení či odreagování ve vlaku?

Vždycky jsem si myslela, že média jsou od toho, aby nás informovala, co se děje nového. Co je pod povrchem. Investigativní novinařinou se nechci zabývat, neb tomu nerozumím a také nevěřím. Myslím, že každý novinář u nás sáhne po informaci, která prostě je bomba a zítra prodá noviny. A už se nepídí po tom, proč právě tuto informaci dostal dnes, jestli náhodou ten a ten nechce zahladit cestu k daleko většímu průseru nebo někoho zničit. Jak říká moje kolegyně: noviny jsou vlastně dojmologie. Žádná fakta.

Většinou mě v novinách zajímají kulturní a sociální témata. Tedy zajímala. Vzhledem k tomu, že mám díky práci v novinách přístup k fulltextové databázi všech tištěných médií, tak si mohu občas ověřit, jestli o něčem informovali. Za krátkou dobu po mateřské dovolené jsem zjistila, že úpadek je obrovský. Ani kultura v novinách nás neinformuje o kvalitním. Pouze o tom, co je provařené, prověřené, ... "Psal někdo o tom?", to je první otázka, když nabídnete něco nového do novin. A druhá: "Zná ho někdo?" Nezná a jak by mohl, když o něm neinformujete.

Běžte opravdu do prdele s články o Titaniku, provařených celebritách, nafouknutých krizích, dojmy kolem odposlechů atd.

Možná stejně jako klesla vzdělanost národa, tak možná i novinářů. Možná by prostě nezvládli napsat článek o knize, která je těžké čtení. Nebo žijí v ambivalenci? Při psaní se předbíhají v tom, co bude pro hloupější a doma čtou těžké a odborné věci a píšou o nich do šuplíků či na blogy?

K čemu pak taková média? Nečtu je. (Pouze částečně Respekt.)

Posviťme si však i na sebe. Co čteme a komentujeme na blozích? Těžké články, odborné články nebo jen zábavné a zážitkové. Nechce se nám myslet? Pak ale média odpovídají na Gaussovku správně a nemůžeme si stěžovat. A těch pár jedinců jako já si hledají články ke čtení na netu nebo si o nich nechávají zdát.

P.S. Naposledy v pátek jsem se pokoušela najít v novinách a časopisech jeden jediný článek o spisovatelce Agotě Kristofové. Za dvacet let v žádných celostátních novinách o ní nebyla ani zmínka. V okresních pouze to, že zemřela. Je to prostě těžká četba.

O světle z jiného úhlu jsem psala včera Mimo čas...

 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 22. dubna 2012 v 8:59 | Reagovat

Já čtu pravidelně Enigmu, když pominu zábavné konspirační teorie, dá se tam najít spousta článků i o neznámých místech, jevech, lidech a mnohdy je to dost zajímavý.

2 Julie de Dejvice Julie de Dejvice | Web | 22. dubna 2012 v 9:11 | Reagovat

No... dobrého čtení je málo, tak jsme si jako mladí a naivní studenti žurnalistiky začali psát svůj vlastní publicistický čtrnáctideník - Fobii. Ve vší vážnosti, ale trochu jinak. Pokud chceš zkusit ke čtení něco nového, koukni se, budeme ráda za jakoukoliv připomínku jak to vylepšit:)
http://www.facebook.com/FobiaCasopis

3 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 9:11 | Reagovat

Ode mě má respekt i vámi zmíněný Respekt :) Jejich týmu  věřím, že tu práci dělá s nejlepším vědomím a svědomím a navíc mám hroznou slabost pro pana šéfredaktora :) A občas Hospodářské noviny a Literárky, kulturní tipy jsem měla ráda z Nového prostoru, ale ten už jsem delší dobu neměla v ruce.

4 Renata Štulcová Renata Štulcová | Web | 22. dubna 2012 v 9:24 | Reagovat

Kývu ti tady, kdo zná média uvnitř, odhodí veškerou naivitu. Ale lidé vně médií si tu naivitu tak rádi drží. :-(

5 alom alom | 22. dubna 2012 v 9:34 | Reagovat

Ano, když si vzpomenu na náhodně zachycené útržky rozhovorů spoluobčanek a spoluobčanů a jejich témata, musím souhlasit. Noviny nečtu, úplně mi stačí titulky ze zpravodajských serverů a to, co zaslechnu z televize nebo rádia - a i to s rezervou.

6 jezinka jezinka | Web | 22. dubna 2012 v 10:08 | Reagovat

Plně souhlasím.Vzala jsi mi z pera úvahu o mediích.Jenže.když slyším v trafice objednávky čtenářů,tak mám chuť řvát nahlas.pořád jde až v prvním místě o peníze,potom přijdou peníze a to několikrát za sebou.A na konci jsou objektivní a solidní informace. A ještě za nimi tiše naříká vzdělanost a kultura :-(

7 edithhola edithhola | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 10:10 | Reagovat

Kdo tedy opravdu čte noviny?

8 edithhola edithhola | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 10:12 | Reagovat

[6]: Klidně ji napište také. Ráda si ji přečtu.

9 edithhola edithhola | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 10:14 | Reagovat

[5]: Jsem na tom stejně. Mně už stačí jen útržky od kolegů na obědě:-). A co se dozvím od blogerů, když náhodou komentují něco z médií.

10 edithhola edithhola | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 10:15 | Reagovat

[3]: No, doufejme, že je tam tým, který nespolkne každé info jen tak lehce. Každopádně kulturu tam mají pořád ještě dobrou. A civilizační a sociální témata také.

11 edithhola edithhola | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 10:16 | Reagovat

[1]: Tu jsem ještě nečetla. Bála bych se těch konspirací:-)

12 edithhola edithhola | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 10:17 | Reagovat

[2]: Mrknu se:-)

13 David Bachmann David Bachmann | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 10:22 | Reagovat

Já si vůbec nemyslím, že by to byl čtenář, kdo tvoří poptávku. Pan Železný kdysi ve svém sobotním pořadu říkal, že když si divák přeje jednoduchou zábavu, je to jeho právo a my mu ji dodáme. Jeho kouzelné peoplemetery prý jsou objektivní a pro něj závazné. Já si ale myslím, že celý ten mechanizmus funguje opačně. Média vytvářejí vkus čtenáře a ten prostě čte to, co mu naservírujou.
Já mám docela rád Český rozhlas 6. Můj nejoblíbenější novinář, pan Jiří Ješ, sice loni zemřel, ale na Šestce zůstala řada lidí, jejichž komentáře poslouchám rád a i když s nimi často nesouhlasím, respektuji je. Noviny jsem donedávna téměř nečetl, ale co mám iPhone, je to jednodušší a tak jsem začal i s tím. Mám rád slovenské Sme.sk a také Topky. Když se chci procvičit v Němčině, čtu si Basler Zeitung. Bohužel jsem zatím neobjevil podobně kvalitní domácí denník.

14 King Rucola King Rucola | Web | 22. dubna 2012 v 11:04 | Reagovat

[13]: Odporucam este Weltwoche,i ked je tam väcsina clankov poplatna. Je to novsou dobou pod vedenim mladeho vydavatela strasne "nepohodlny" tyzdenik. Dostava sa kvoli jeho naplni z procesu do procesu, lebo trochu presne hovori, co si väcsina "ovci", pradon obcanov Svajaciarska sice mysli, ale vyjadrit to alebo nevie, alebo sa uz dokonca - pomaly a bohuzial -neodvazi!

Sheeple cita väcsinou nieco ako Blick, teda ako Blesk (ten isty vydavatel!) a hlavne gratis noviny, ako www.20min.ch hlavne doobeda a "Blick am Abend". Na viac nikomu uz sila nestaci. Dvadsat minut, viac nie!

PS Moja cestina nestaci po porozumenie vyrazu "prvoplanove", sice tusim, co to ma vyjadrit, ale je to pre mna divne slovo. ;-)

15 maldor maldor | 22. dubna 2012 v 11:31 | Reagovat

Já když jsem byla od šéfredaktora jistého deníku poučena, co očekává průměrný čtenář, tak mě to tak znechutilo, že jsem pro ně nic nenapsala. Noviny už léta nečtu a na dražší časáky prostě nemám peníze - smůla, ty bych ráda podpořila.

16 Dubious cat Dubious cat | Web | 22. dubna 2012 v 11:52 | Reagovat

Tohle je pravda a hrozně mě to štve. Vždycky jsem chtěla psát, ale blíž jsem cíli, tím víc se mi to začíná protivit. Nechci psát články o šampónech a radit jak na chlapi,když sama nemám patent na dokonalý život. Jenže lidi to chtěj.

17 Taychi Taychi | Web | 22. dubna 2012 v 11:58 | Reagovat

Já si ráda přečtu i odborné články na netu a co se týče časopisů, výhradně čtu jen o historii nebo vědě. :)

18 im. im. | Web | 22. dubna 2012 v 13:50 | Reagovat

Já snad už jediný časopisy, co si kupuju, jsou Vogue a Cosmopolitan (potřebuju svoje módní drby =D) a Pevnost, když ji zrovna někde seženu...

19 Janinka Janinka | Web | 22. dubna 2012 v 14:14 | Reagovat

Noviny nekupuji, není tam nic, co mě oslovuje. Žvásty o politice a ostatních kafemlejnkových tématech mě nezajímají.

20 Malkiel Malkiel | Web | 22. dubna 2012 v 16:51 | Reagovat

Musím souhlasit s Tygrem, že média netvoří podle poptávky lidí, ale že naopak formují myšlení obyvatel do té podoby, jakou potřebují vlastníci médií.
V podstatě se jedná o naplnění Orwellovské vize světa. Vychovat z lidí jednoduché blbce, kteří budou jen konzumovat a papouškovat, co je jim vtlučeno do hlavy. A hlavně nebudou zlobit. Neboli staré známé římské heslo: "Chléb a hry". Vzhledem k propojení kapitálu a médií jim to jde velice dobře. Mohl bych říci řadu příkladů, kdy lidé pod vlivem médií změnili svůj názor o 180 stupňů.
Tisk už dávno není hlasatelem lidu, ale prostředkem manipulace světové ekonomické oligarchie.
P.S. Jak můžeme například v našem tisku očekávat nějakou objektivitu, když většinu regionálního tisku vlastní jedna firma, německá Vltava-Labe-Press.

21 Malkiel Malkiel | Web | 22. dubna 2012 v 18:46 | Reagovat

[14]: Kingu, nelámej si hlavu s češtinou a zalov ve své rodné slovenštině. Slovenský ekvivalent tohoto slova zní totiž úplně stejně - prvoplánové. :-D

22 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 20:47 | Reagovat

Po roce 1990 jsem měla 5 let trafiku- tedy Tabák a v něm samozřejmě tisk. Předtím tři roky to bylo pod Potravinami. Jakmile jsem mohla ovlivnit dodávku časopisů objednávkou, dostali u mne všichni zájemci jakýkoliv časopis,o který měli zájem a dokonce si ho ,,objednat do složky", aby o své číslo nepřišli. V PNS se divili jaký sortiment objednávám. I odborné časopisy, zájmové. Samozřejmě i oddechovou četbu. Bylo to tehdy nové, lidé byli zvědaví, tak četli všechno možné. V té době jsem měla i o obsahu různých novin a časopisů dost přehled.
Bulvár měl opsané v několika časopisech tytéž články, omrzel mne hodně brzy, škoda času by bylo jej číst. Lidem ubližuje- tedy většinou a bohužel kdysi normální noviny se mu přibližují...
Doma máme nejraději encyklopedie, kde se dá najít všechno možné a další si najdu na netu.

23 Destinaetus Destinaetus | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 21:21 | Reagovat

Na tohle téma jsem jednou diskutoval se svojí učitelkou na angličtinu během ústního zkoušení. (Byla to snad jediná učitelka, kterou jsem kdy respektoval a vážil si ji). Chtěla po člověku, aby vyjádřil svůj vlastní názor a došli jsme k závěru, že už v podstatě nemá ani cenu si pravidelně číst noviny. Je to stále to samé. Pořád do kolečka.
A jak tak čtu tvůj článek, tak už asi vím proč.

A na blogu to začíná být to samé. Není ani tím, že by člověk nechtěl číst těžké články. Ale hodně lidí, tedy alespon já, si k blogu sednou až na konci dne a už jsou zkrátka unaveni. Já si těžší články nechávám na potom, kdy budu moci na 100% zapojit mozek. (Není nic horšího když někdo nepochopí hlavní myšlenku).

24 Kerria Kerria | Web | 22. dubna 2012 v 21:25 | Reagovat

Přídávám se k Davidovi a Malkielovi. Noviny a novináři utváří veřejné mínění tím, o čem a jak informují. A když tady někdo 20 let lidem tvrdí, že nebudou dostatečně IN, pokud nebudou vědět, kolikrát byl který herec nebo zpěvák ožralý, rozvedený, nevěrný apod... Pak se nemůžeme divit, že to ti lidi čtou.

25 edithhola edithhola | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 22:05 | Reagovat

Po přečtení všech komentářů jsem nabyla dojmu, že opravdu nemá cenu něco číst z deníků a časáků a že je nás víc. Je zvláštní že mnoho lidí čte zahraniční tisk. Opravdu je lepší než ten náš? Nechápu. Máme tolik inteligentních novinářů. Proč se tedy zaprodávají? Taky se mi nechce věřit, že v cizině je to o kvalitě a u nás ne. Údajně prý je kvalitní Právo. Žádná dojmologie. Nevím, mám k němu díky komunistům odpor, takže ho nemohu číst.  
No, jestli to je opravdu tak, že média tvoří vkus, tak to je síla. Protože novináři si tedy myslí, že píší na poptávku lidu:-)
Každopádně jsem se pokoušela deníky po nástupu do práce znovu číst, ale nešlo to. Buď jsem nudou klimbala nebo jsem měla depresi z jednoduchosti. Od té doby, co v nich jen pracuji a nečtu je, je mi zase líp:-)

26 edithhola edithhola | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 22:06 | Reagovat

[15]: Je to hrozné, že se tímto řídí už asi každé noviny. Píšeme pro průměrného čtenáře. Pro intelektuály a vzdělance dáme jednou týdně přílohu.

27 edithhola edithhola | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 22:08 | Reagovat

[20]: Vystihnul jsi to přesně. Zřejmě se s tím nedá nic dělat, než opravdu nečíst, nekupovat a hledat si myšlenkovou potravu jinde, abychom nebyli blbci.

28 David Bachmann David Bachmann | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 23:01 | Reagovat

Edith, já čtu zahraniční noviny ze dvou důvodů. Ten jeden je snaha o zlepšení v jazycích, ten druhý - hlavní je ten, že když tam píšou něco o dění v ČR, mám jistotu, že to není na objednávku některé z politických stran. Dobré noviny jsou také Gazeta wyborcza, ale moje Polština nestačí na složitější články.
Jen dodávám, že v česku dostupuje korupce tak ohromných rozměrů, že i zájmové servery, jako je třeba Mobilmania.cz, píšou často na objednávku operátorů a někdy i výrobců mobilů. V článcích se objevují přinejmenším zavádějící informace, demagogická srovnávání a ničím nepodložené spekulace. Z veřejnoprávního Radiožumpálu je mi vyloženě na zvracení! Závidím Polákům jejich Trójku! U nás je slušné snad jen Rádio Česko a to také jen někdy.
Dodávám, že se snažím nesoudit média podle toho, jak vyhovují mým názorům.

29 Malkiel Malkiel | Web | 22. dubna 2012 v 23:35 | Reagovat

[28]: Tygře, ono to ovlivňování médií u nás funguje už od bolševika. Kamarád tehdy dělal hudebního redaktora v Československém rozhlase a lidi z showbyznysu, jako třeba Karel Vágner a František Janeček, za ním chodili a určovali mu, které jejich písničky bude hrát. A kdyby nehrál, tak by šel od válu.
Když teď vidím, jak jsou z těch bývalých komunistických vyžírků najednou kapitalisti, tak bych blil.

30 Malkiel Malkiel | Web | 22. dubna 2012 v 23:43 | Reagovat

[25]: Proč se novináři zaprodávají? Protože i novinář má žaludek a musí jíst. Je to celý systém, rozjetý vlak, z kterého člověk nemůže vystoupit, aniž by si rozbil hubu. V jistém smyslu horší situace než za bolševika. Tehdy vládla komunistická ideologie, dnes pro změnu vládne ideologie peněz a zisku. Dříve mohl slušný novinář pracovat třeba v kotelně a pro ukojení ducha přispívat třeba do samizdatu. Teď však žádný samizdat neexistuje a ani o by o něj nikdo neměl zájem. Společnost si našla nového boha.

31 edithhola edithhola | E-mail | Web | 23. dubna 2012 v 9:26 | Reagovat

To je mi na zvracení jen to tu čtu. Nechce se mi věřit, že prostě i nepolitické rubriky jsou na objednávku. že nějaké agentury určují o kom se bude psát, o jaké kulturní akci se bude informovat, o jaké knize a atd.
Na zahraniční deníky nemám jazykové vybavení dostatečné:-(

32 KatyRZ KatyRZ | Web | 23. dubna 2012 v 19:50 | Reagovat

[25]: Jen jsem chtěla upozornit na to, že tady na blog.cz se podlě mě utvořila zvláštní komunita lidí, kteří napatří k mainstreamu... Prostě někteří tady myslí víc, než je všeobecně zvykem...

Já osobně jsem teď nucena ve všedních dnech procházet Jablonecký deník (předžvýkávám to šéfovi) a zjistila jsem, že v něm ale vůbec nic zajímavého nepíšou... Jediné, co mě tam zaujalo natolik, abych si to i pamatovala bylo vyprávění o Janinčiných trampotách před přebíráním výhry :D.

Jestli chceš vidět, jak lidé "neradi" přemýšlí nad složitými tématy, pak mrkni na tenhle blog a množství komentářů pod články http://itthmi.blog.cz/rubrika/clanky

33 Livien Livien | Web | 23. dubna 2012 v 19:55 | Reagovat

No tohle, bohužel, dost vypovídá hlavně o mentalitě národa. Je to smutné. Upřímně jediná periodika, která si do vlaku kupuji jsou Mladá Fronta a pak časopis Svět. Jinak s Tebou naprosto souhlasím. Copak články s něčím novým nejsou zajímavější? Copak není cílem rozšířit si obzory? Evidentně ne...

34 edithhola edithhola | E-mail | Web | 23. dubna 2012 v 20:25 | Reagovat

[32]: Mrknu se:-) Dnes mám ale naprostou depresi z prostředí redakce. Zahrabala bych se jako pštros.

35 Malkiel Malkiel | Web | 24. dubna 2012 v 0:46 | Reagovat

Edith, můj předešlý komentář byl vyhodnocen jako spam a čeká na tvé povolení.

36 Renata Štulcová Renata Štulcová | Web | 24. dubna 2012 v 23:00 | Reagovat

[34]: To ti věřím, ale máš práci. Znám několik lidí, kteří vytudovali žurnalistiku a po letech v médiích z médií zdrhli právě kvůli tomu, co máš na mysli. Zahraniční deníky čtu pravidelně, ale taky žádné iluze, každý patří nějaké politické straně, podle toho se odvíjí příspěvky. Dokonce o sobotní demostraci, na které jsem byla, informovaly jen některé. No, přeci neukážou lidem v ostatních zemích náš příklad... O listopadu 1989 informovali, protože to bylo proti komunismu. Nyní je to proti ekonomické totalitě ( k té patří i problematika obsahu médií), která je v celé EU.
Můj názor je, že buď to celé rupne, nebo... :-|

37 Vendy Vendy | Web | 29. dubna 2012 v 14:05 | Reagovat

Přiznám se, že poslední dobou těžké a odpovědné články nečtu. Nebo čtu, ale jen zřídka. Asi proto, že mám pocit, že další závažné věci už do sebe nevstřebám, že mi praskne hlava pod těmi informacemi. Je to lenost? Nebo vážně přetíženost? Nevím, těžko říct... možná bych měla trochu přidat, ale občas mám chvíle, kdy se mi nechce číst ani normální román, a to už je co říct.
Degeneruju? Nebo mám zrovna stav nějakého informačního bloku?
Těžko říct...
Po osmdesátém devátem jsem hltala všechno možné, protože byl informační nedostatek. Četla jsem noviny, časopisy, poslouchala zprávy, kupovala filozofické knihy. Po desíti letech jsem najednou zjistila, že už nemůžu. A pak to bylo takové nahoru dolů, něco ano a něco ne... A dnes, když se něco napíše do novin, nebo se probírá nějaká kauza, už nejásám a neříkám - konečně si na ně došlápli. Ne, spíš si řeknu - další bordel, který vyšumí do ztracena - a jaký větší bordel se maskuje za tím profláknutým?
Obávám se, že tady asi není možnost změny, leda by byl totální kolaps. Nechtěla bych ani jedno... :-?

38 FOX32Gretchen FOX32Gretchen | E-mail | Web | 17. srpna 2012 v 16:18 | Reagovat

The <a href="http://goodfinance-blog.com/topics/mortgage-loans">mortgage loans</a> are essential for guys, which would like to start their own business. By the way, that is very comfortable to receive a short term loan.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama