O prázdném pekle

7. ledna 2011 v 23:58 | Edith Holá |  Téma týdne

O prázdném pekle

Milý Dave,

pod článkem k posmrtnému životu na Davídkově blogu jste odpověděl na můj komentář, že myšlenku "peklo je prázdné" říkají jedině liberální teologové. Myslím, že je to na delší odpověď než jen komentářovou. Proto volím svůj blog pro svou apologii. Dohledala jsem, kdo tuto myšlenku měl. "Peklo je prázdné", se připisuje katolickému teologovi Hans Urs von Balthasarovi (Balthasar doufá ve spásu všech lidí. Nepopírá reálnou možnost ztráty spásy, před kterou je postaven každý jedinec, ale tvrdí, že z této možnosti nikterak nevyplývá, že někdo je skutečně zavržen. Dokonce i ohledně Jidáše tvrdí (odvolává se přitom na biblistu R. Schnackenburga), že není jisto, zda je navěky zavržen./1/). Byl to blízký přítel papeže Jana Pavla II., který ho jmenoval kardinálem. Předpokládám, že kardinály a papeže neberete jako liberální teology. Nebo snad ano? V církvi se někdy šíří taková šeptanda, že jen před druhým Vatikánským koncilem byla katolická církev ta jediná správná, ta, která hlásala pravdu. Jak to ten Balthasar myslel? Vlastně tak, jak jsem načrtla v rychlé odpovědi v komentáři pod článkem Já v něj věřím! A co vy? na Davídkově blogu: Církev s jistotou může říci, že někdo v nebi je, ale nemůže s jistotou říci, že je někdo v pekle. Nepatřím k poblázněným a naivním katolíkům, kteří na vás láskyplně vyceňují úsměv jen vás zahlédnou a přitom vás vidí poprvé. Jejich nadšení, které je duchovním únikem nebo mladistvým letem, jim nepomůže při prvním setkání s těžkou realitou. Takoví křesťané mi nerozumí. Ani já jim:-)

Cituji přesně teologa a kněze Halíka: "Církev dnes učí o řadě konkrétních osob s jistotou víry (de fide), že jsou v nebi (přinejmenším ti kanonizovaní), neučí s podobnou jistotou o žádné konkrétní osobě, že byla zavržena, nýbrž jen to, že tato možnost zavržení (peklo) skutečně existuje. Z toho logicky plyne možnost, že peklo je prázdné. S teorií "možnosti prázdného pekla", přišel, pokud si pamatuji dobře, Hans Urs von Balthasar, Janem Pavlem II. jmenovaný kardinálem - tedy rozhodně žádný "progresivní teolog". /2/

Výrok o prázdném pekle sdílí také Joseph Ratzinger, který vyrůstal na učení sv. Augustína, sv. Bonaventury a otce Origena. S posledním jmenovaným má prý stejný názor na hypotézu, že peklo je prázdné, protože dobrota Krista spasí všechny. /3/ 

Mohla bych tady dlouze popisovat, co - kdo - kdy řekl o pekle. Jak - kdy chápala církev věčný oheň, věčné zatracení. Myslím, že by Vás to nebavilo a pokud ano je to detailně a zajímavě popsáno na tomto webu v kapitole šesté "Myšlenky na peklo v duchovním životě". Najednou se mi vybavila vzpomínka na příběh z knihy "Lidé lži" od křesťanského terapeuta Scotta Pecka /4/. O tom, že je to o lidech, kteří propadli zlu, jsem psala v článku Matka, která se rozhoduje pro zlo. První příběh je jiný než ostatní. Zde není člověk, který by "pouze" propadl zlu, ale on přímo podepsal smlouvu s ďáblem. Jste v šoku a chcete přestat číst? Měla jsem ten samý pocit a už jsem knihu nechtěla ani otevřít, neb jsem to považovala za nějaký úlet. Stejný šok prožíval i psycholog, když mu tohle jeho klient přiznal. Byl to za jeho mnohaletou praxi jediný klient, který tohle udělal. Příběh dokumentuje to, že člověk není zatracen nebo potrestán Bohem, ale zatratí se sám. Muž jménem Joe hrál světáka tak dokonale, že se odcizil sám sobě. Odmítal se podívat do svého nitra, odmítal si přiznat své emoce, své bolesti na duši, nehodlal čelit svému zpackanému manželství, popíral ošklivé zážitky z dětství, nesnášel svou přecitlivělost, bezmoc, své strachy, ... až ho dostaly. K psychologovi dorazil, až po mnoha rocích nutkavých myšlenek, že když někudy projde, že tam zemře. Nebo že se musí někam vrátit, protože tam právě před chvíli přejel autem člověka. Tak se na ta místa vracel. Znovu a znovu si dokazoval, že nikoho nepřejel, znovu a znovu si dokazoval, že nezemřel. Takhle vybíhal z domu i celé noci. Na terapii byl rezistentní. Nebyl schopen si přiznat své lidství a křehkost, stále hrál odvážného chlapíka, co nemá problém. Jednoho dne dorazil s tím, že na své nutkání a na sebe vyzrál. Nevěří ani v Boha, ani v ďábla, ale podepsal s ďáblem smlouvu, že když se vrátí na místo, které se mu v myšlenkách vrací a děsí ho, tak ho ďábel může zabít. Ale to není všechno. Ďáblovi neslíbil jen sebe, ale i svého syna. Nezatratil sám sebe, ale i druhého člověka. Milovaného člověka. Když jsem to četla před mnoha lety, otřásla jsem se hrůzou asi stejně jako terapeut Scott Peck. Tahle kniha by mohla být v každé knihovně. Proto Vám nenapíšu, jak klient dopadl. I ostatní příběhy o zdánlivě spořádaných lidech, kteří vědomě ubližují těm nejbližším, jsou velmi výmluvné. 

Slova o pekle z úst Ježíše jsou pro nás spíše "výstrahou. ( "Bděte!", "snažte se!"), než že by nás chtěl informovat o aktuální hustotě obyvatel v pekle.", píše v dopisových rozhovorech na tomto webu ještě Tomáš Halík. 

Nauka římskokatolické církve, k níž patřím :-), mluví o tom, že duše spravedlivých, které jsou v okamžiku smrti bez hříchů a trestů za hříchy vcházejí do nebe. (de fide) Naopak duše těch, kteří umírají ve stavu osobního těžkého hříchu, jdou do pekla. (de fide) Zní to zastarale a takto nám to asi dnes nic neříká. Věty z Katechismu katolické církve z roku 1997 podávají tradiční nauku o pekle zejména v bodech 1033-7 už trochu normálněji: "Zemřít ve smrtelném hříchu, aniž by byl smyt lítostí, a nepřijmout milosrdnou Boží lásku, to znamená zůstat navždy odděleni od Boha v důsledku našeho svobodného rozhodnutí. A tento stav konečného sebevyloučení ze společenství s Bohem a s blaženými je označován slovem ,peklo'. .... Bůh nikoho předem neurčuje, že půjde do pekla; to je následek svobodného odvrácení od Boha (smrtelný hřích), v němž se setrvává až do konce." Takže to koresponduje s mou domněnkou (nejen mou), že člověk sám sebe zatracuje a vylučuje z Boží láskyplné blízkosti. Obvyklá představa je, že Bůh trestá, soudí a zavrhuje. Ale to je představa, která podle mě nepochopila novozákonního Boha.

A ještě citát Tomáše Akvinského: Peklo pak je místem tmavým, kde je jen tolik světla, kolik postačuje k jakémusi mlhavému vidění věcí (skutečností), přinášejících "trápení v srdci". I v mém snu o pekle hrálo světlo a stíny velkou roli. Výklad mého snu snad ještě stihnu o víkendu zpracovat. 

Milý Dave, berete stále mé chápání pekla jako něco liberálního? Těším se na Vaši odpověď. 

Vaše Edith


(K tématu týdne "Posmrtný život" jsem ještě napsala pokus o duchovní báseň Až se jednou vrátím domů, jeden Sen o pekle? a text Teoretické žvásty o posmrtném životě aneb nebe začíná v tobě)

_______________________________________________________________________________
4. Scott Peck, M.: Lidé lži. Psychologie lidského zla. (Votobia 1997)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 David Bachmann David Bachmann | E-mail | Web | 8. ledna 2011 v 0:24 | Reagovat

O teorii prázdného pekla mě asi nikdo nepřesvědčí. Jsou lidé zlí a každé zlo je cestou pryč od Boha. Je-li těžké říct Bohu "ano", když je člověk nevěřící, musí to být mnohem těžší, když je oddán zlu. Nevěřím, že by Ježíš chtěl kohokoli zbavit svobody rozhodnout se pro zlo. Nedává mi sebemenší smysl, aby takto jednajícího člověka spasil proti jeho svobodné vůli. Opravdu nerozumím Halíkovi. Nikdy jsem mu nerozuměl. Pro mně je to člověk pyšný na svůj intelekt a díky nedostatku jakékoli pokory se občas dost mýlí.

2 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 8. ledna 2011 v 0:33 | Reagovat

[1]: Mýlíme se všichni. Svatý Augustin si dokonce myslel, že ti, co jsou v nebi těší, když se ti v pekle hodně škvaří, že se cítí blaženější tím větším utrpením hříšníků. Hrozné, ne? A přesto je považován za svatého a tím pádem v nebi je. Já prostě doufám, že fakt v té poslední vteřině života zlý člověk ve svobodné vůli poprosí za odpuštění a bude chtít být s Bohem. To jsou otázky víry srdce nebo co :-)

3 Jane Jane | Web | 8. ledna 2011 v 0:51 | Reagovat

Žádnej bůh neexistuje, žádný nebe ani peklo taky ne. Spokojenost?

4 D@ve D@ve | E-mail | Web | 8. ledna 2011 v 0:53 | Reagovat

Milá Edith,

oceňuji, že jste si dala práci s tímto článkem, vážím si toho.

V první řadě mi vadí, že se mi snažíte vnutit do úst něco, co jsem neřekl.

Cituji:

pod článkem k posmrtnému životu na Davídkově blogu jste odpověděl na můj komentář, že myšlenku "peklo je prázdné" říkají jedině liberální teologové. Myslím, že je to na delší odpověď než jen komentářovou.

To dává úplně jiný význam než můj skutečný výrok:

Tak to máš určitě na mysli liberální teology, kteří si často Bibli překrucují... Bůh přece nemůže popřít svoje slovo, kde jasně napsané, že je to hořící jezero, místo, kde bude pláč a skřípění zubů...

Tím jsem nevyloučil, že názor o prázdném pekle může mít v podstatě kdokoliv. A je to Váš názor a já ho respektuji. :)

Pro lepší pochopení mojí argumentace Vás teď seznámím, na čem stojí mojí křesťanská víra. Není totiž křesťan jako křesťan.

Pro mě je jediným zdrojem víry Bible. Jediným, nikoliv základním. Výrazem "nauka církve" máte na mysli pouze učení Římskokatolické církve, které já ovšem nesdílím. Obsahuje totiž tolik nesmyslným upgradů Božího slova, až nad tím zůstává rozum stát. Více se o tom můžete dočíst např. tady: http://www.prokrestany.cz/katol/prokrestany.pdf

Takže ať už nějaký kardinál či dokonce papež prohlásí cokoliv, co je v rozporu s Písmem, já nejsem povinen tomu věřit. Pro mě je závazné pouze Boží slovo.

Jistě platí "co člověk, to názor." A když se chceme bavit o věčných věcech, které nás přesahují (sem patří i nebe a peklo), je více než vhodné vycházet z věčného Božího slova, které není závislé na vrtkavém mínění lidí.

Mnohokrát jsem se setkal s názorem, že "Bůh přece nemůže být tak krutý, aby posílal lidi do pekla." Když ovšem vyznáváme, že Bůh je spravedlivý, musí být zlo potrestáno. Boží milosrdenství se projevuje v celé Bibli a i v historii lidstva. Kdyby Bůh chtěl, už dávno by mohl celý svět zničit, když bylo a je stále tolik lidí, kteří na něj kašlou. Proč to ještě neudělal? Biblické poselství je jasné: Kdo uvěří v Ježíše, bude zachráněn, kdo neuvěří, bude odsouzen.

Toto je ta nejpodstatnější věc, dle mého názoru. Představy lidí o nebi, o pekle, o způsobu, jakým Bůh bude soudit, se mohou lišit, ale když se srovnají s Božím slovem, hned máme jasno, zda jsou reálné či nikoliv.

Každý křesťan, který žije s Ježíšem (Ježíš bydlí v jeho srdci a řídí jeho život) Vám jistě řekne, že Bůh sám sebe potvrzuje v nitru toho člověka, osvětluje význam Písma, ukazuje cestu, často nepochopitelným způsobem. To nejde pochopit, to se musí prožít. A já tu zkušenost mám také.

Nepotřebuji znát katolické bláboly s názvem katechismus, potřebuji znát a žít čisté Boží slovo. A to mluví o spasení, nebi a pekle více než jasně.

V Lukášově evangeliu 16. kapitole, 19.-31. verši Ježíš vypráví skutečný příběh o boháčovi a žebrákovi. Ježís nám tedy více než jasně sděluje, že peklo existuje a jistě nebude prázdné.

Je na každém člověku, zda bude věřit Bohu, co On říká o pekle (a Jeho slova jsou neměnná a zaručeně pravdivá), anebo lidem, kteří se jenom domnívají a vymýšlejí různé -ie a -ismy.

Přeju Vám, abyste uvěřila skutečné Pravdě. :)

5 David Bachmann David Bachmann | E-mail | Web | 8. ledna 2011 v 1:03 | Reagovat

[2]: Milá Edith, vy tedy lidem říkáte: „Dělej si celý život co jen chceš. Desatero není podstatné, Boží slovo neber tak úplně vážně! Důležitá je jen ta "poslední" sekunda." To je pro mne jako pro křesťana, ale i jako pro uvažujícího člověka naprosto nepřijatelné! Jestli vám to dává smysl, ponechte si svou víru. Ale o jedno vás prosím! NEŠIŘTE TYHLE BLUDY DÁL!!!

6 edithhola edithhola | E-mail | Web | 8. ledna 2011 v 1:20 | Reagovat

[5]: Tak to asi nečtete mé články! Hlavně ten předposlední ... Já jen nejsem schopna ve svém srdci nikdy nikoho odsoudit. Dávám všem šanci. Bůh je milosrdný. Můžete dodržovat desatero a přesto jste si jistý, že Ježíšovi neubližujete? Desatero je přece úplně jasné. Ale víra křesťana snad jde ještě dál, ne? Myšlenkou, slovem, nevědomostí, vším můžete Ježíšovi ublížit. Budete tedy souzen stejně jako terorista ... ? Co když u Boha je tenhel zdánlivě malý hřích větší než teroristův, protože on si zlo v té chvíli neuvědomoval, uvědomil si ho až v poslední sekundě. kdežto vy jako křesťan máte mít srdce na dlani a v každé vteřině se rozhodovat por dobro. Kempenský říká, že největším hříchem je nevědomost. Takže? Jste si jistý, že nehřešíte? Já tedy ne. U křesťana bych se bavila o jiných hříších než u nekřesťana. Dodržování desatera je málo na to, abych mohla říkat, že jiní budou souzeni, protože nějaká spravedlnost musí být. Takže já neříkám, že Desatero není podstatné, já říkám, že křesťan "musí" pro Krista dělat víc. Ale to by byl úplně jiný článek a ne o pekle. Odsoudil jste k bludům nejen mě, ale i otce Origena, Kardinála Balthasara a mnoho jiných srdcařů :-) Ale nebojte se, Bůh je milosrdný ... Neměla jsem v úmyslu Vás naštvat, pokud se tak v některém komentáři stalo, tak se omlouvám. Nebo si mám sama zapálit hranici :-)

7 David Bachmann David Bachmann | E-mail | Web | 8. ledna 2011 v 1:36 | Reagovat

(6)
Neodsuzuji vůbec nikoho. To opravdu nechám na Bohu a nechám to na něm rád! Jenže prázdné peklo je nesmysl a spása bez přijetí Krista také. Nevěřím na poslední fteřinu. Když člověk říká stokrát ano, neřekne po sto prvé ne. Stejně naopak. Působí zde setrvačnost a kdyby vás někdo učil základům telemarketingu, věděla byste to. Jedna ze základních pouček zní: „Sbírejte drobná ano během hovoru. Pokládejte zákazníkovi takové otázky, na které musí zákonitě odpovědět kladně!" To je stejné s dobrem, víte? Když ho někdo celý život odmítá a tisíc krát se rozhodne pro zlo, nebude jeho rozhodnutí tisící první jiné, než ta předchozí.
   Bludařů bylo je a bude v církvi vždycky dost. Jsou-li to pro vás autority, nic s tím nenadělám. Sám fakt, že je třeba pan Halík respektovanou autoritou i pro nevěřící a bývá často i hostem Českého rozhlasu v mých očích nic neznamená. Já se sám za sebe snažím, abych nikdy víc nepodléhal zdánlivě logickým konstrukcím někoho, koho jako autoritu označili jiní. Pro mne je podstatná Bible a ti kazatelé, kteří z ní vycházejí a nespekulují, ale kážou.

8 King Rucola King Rucola | 8. ledna 2011 v 4:50 | Reagovat

[4]: Nerozumien! (Citat): Biblické poselství je jasné: Kdo uvěří v Ježíše, bude zachráněn, kdo neuvěří, bude odsouzen.

Je to potom jedno, ze zijem ako svina, len ked verim, je vsetko OK?

9 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 8. ledna 2011 v 10:32 | Reagovat

[7]: ilý Davide, zní to logicky. Jak člověk žije, pro co se rozhoduje, tak bude vypadat jeho život na stará kolena, tak bude umírat a tak se rozhodne i v poslední vteřině. To neříká jen telemarketink, ale i mnoho duchovních kdysi i nyní :-) Jestli je možné namluvit na mp3 Lidé lži, moc bych si přála,a byste si to přečtl. Je to od křesťanského psychologa, který se celý život zabýval genezí lidského zla. Na příbězích i na svých poznatcích ukazuje principy těchto lidí i principy zla. Většina lidí, co mu prošla rukama nakonec opravdu dokázala zbořit ten důmyslný val uvnitř sebe i kolem sebe, který spolu se zlem vybudovali. Stálo je to hodně sil a přiznání svých chyb, hříchů ... A to tedy ještě nebyli v poslední vteřině života. Scott Peck říká, že i tito lidé propadlí zlu to v koutku svého svědomí ví. Bůh tam k nim mluví. taky bych nejradši řekla, že to není možné. Ano, dostali se do dobrých rukou dobrého terapeuta, který se za ně modlil. Síla modlitby. Proč se tedy učí, že se máme za mrtvé modlit? Protože se věří, že je ještě můžeme zachránit ... že za ně můžeme i Boha prosit. To je taky v Písmu, když s ním spolu s Davem argumentujete. Proste a bude vám dáno. Modlete se dva nebo tři a budu mezi vámi ... je to volně řečeno podle Písma ... Jo, někteří ti klienti byli rezistentní na terapii a své chyby nenahlédli ... nevím, třeba je peklo plné těchto rádoby dobrých lidí ... Scott Peck dokonce říká, že jich nejvíce potkával v kostelích. Obílené hroby se jim křesťansky říká? A co duše třeba umírajícího dítěte, který umírá třeba v prvním měsíci života nebo při porodu? Má také svobodnou vůli se rozhodnou pro Boha nebo proti Němu? Pokud ano, tak se může rozhodnout pro zlo ... Malý ďáblík ... To jsou úvahy k peklu ...

10 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 8. ledna 2011 v 10:32 | Reagovat

[8]: A co když uvěří a vyzná své hříchy v té poslední vteřině?

11 D@ve D@ve | E-mail | Web | 8. ledna 2011 v 10:53 | Reagovat

To je dobrá otázka. Biblické křesťanství není o "žiju, abych si zasloužil záchranu", ale o "žiju, protože jsem už zachráněn, jsem vděčný Bohu a mám touhu mu dělat radost celým svým životem".

Takže když člověk uvěří v Ježíše, že zemřel právě za jeho hříchy, vstal z mrtvých a požádá ho, aby kraloval v jeho životě, je zachráněn. A je jedno, co všechno provedl. Pokud požádá Boha o odpuštění, On nemá problém to odpustit.

O toto spasení však může křesťan přijít, pokud se cíleně (dlouhodobě) rozhodne Boha neposlouchat.

I upřímní křesťané nejsou dokonalí a hřeší, když se to stane mě, tak si to chci dát s Pánem co nejdřív do pořádku. A pokud bych to jednou třeba nestihl (třeba by mě srazilo auto), tak věřím, že bych byl v nebi, protože mám stále ten postoj Boha následovat. Ježíš zemřel i za moje budoucí hříchy, které ještě spáchám. Tím, že jsem v něj uvěřil, stal jsem se Božím dítětem, a když občas zazlobím, můj nebeský Otec mě nepřestává mít rád.

12 D@ve D@ve | E-mail | Web | 8. ledna 2011 v 11:04 | Reagovat

[9]: Modlitby za mrtvé souvisí s očistcem, který je biblicky neobhajitelný.

Bůh je ten, kdo určuje, koho spasí a koho ne. Pro lidi, kteří se už dokáží zamýšlet nad svými činy, mluví Písmo jasně. A v případě malých dětí nebo třeba i křováků, kteří nikdy neslyšeli o Ježíši, tam náleží to rozsouzení Bohu. My o tom můžeme jen spekulovat.

13 Jane Jane | Web | 8. ledna 2011 v 13:16 | Reagovat

[8]: Proto existuje buddhismus, který funguje na principu karmy. Nastřádá se ti to za celý život. Nejenom všechno špatné, ale i všechno dobré. A podle toho se třeba převtělíš. A když si toho dobrého nastřádáš hodně, následuje nirvána. Ale každý má šanci si to vylepšit. A hlavně nikdo není trestán za to, že tomu nevěří.

14 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 8. ledna 2011 v 13:23 | Reagovat

Milý Dave,
nejdřív bych okopírovala vaše věty: "Není totiž křesťan jako křesťan. Pro mě je jediným zdrojem víry Bible. Jediným, nikoliv základním." To je věčná otázka a polemika mezi křesťany, takže to by bylo na jiný článek a na jiné rozpravy. Proto držme se tématu a každý ho nahlížejme z toho křesťanského pohledu, který nám Bůh daroval :-) jenom tak se můžeme obohatit. Pokud se rozhádáme, tak to je přesně o co Zmarchrobovi jde. O hádky a chaos ... To je fajn, ze jste to četl. Mam tuhle knížku od Lewise taky ráda, ale tu druhou o aoutobusu z pekla do nebe mám ještě radši :-) Jen jakoby v závorce pro Vás, základní je pro mě taky milost. Bible jako zdroj jediný - ano, ale enberu ji tak, že by ji Bůh diktoval několika lidem (nezapomenu opomenout, že to byli muži) a tak to je. Ti muži, byt pod vlivem Ducha svatého, ji ale tvořili v určité době, se svými zkušenostmi atd. Takže já (a nejen já) pracuji s Biblí v kontextu své doby a svých zkušeností a ke všemu jsem žena. Dokonce jsem nedávno četla, že ženy kolem Ježíše měly větší roli, než jim Písmo dovoluje. Hmmm???? Očistec jako meziprostor pro duše je zajímavá otázka - možná fantasy - biblicky neobhajitelná. Souhlasím. Spravedlivý Bůh rozhoduje hned, kdo půjde nahoru nebo dolů. Tady už moje srdce má otázky. Ještě se odněkud odvozuje, že Bůh odpustí a dá věčnou spásu, ale přeci jen dá tresty, když ten člověk hříchy spáchal. Takže kde pak tedy ta duše je?

15 pavel pavel | Web | 8. ledna 2011 v 13:48 | Reagovat

peklo nosíme v sobě a často pak někomu děláme ze života peklo...

16 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 8. ledna 2011 v 14:06 | Reagovat

[15]: Přesně. O tom je Scott Peck. A myslím, že by to takhle popsal Ježíš, kdyby přišel teď a psala se Bible dnešním jazykem a nyní. Stejně jako nebe začíná v tobě - o tom je můj minulý článek http://edithhola.blog.cz/1101/teoreticke-zvasty-o-posmrtnem-zivote. Díky, Pavle!

17 D@ve D@ve | E-mail | Web | 8. ledna 2011 v 16:20 | Reagovat

[14]: Edith, nemyslím si, že by Bůh dával lidem různé typy křesťanských pohledů na Bibli. Bál bych se obviňovat Boha za to, že Vám dal špatný pohled na svoje slovo. Je to o ochotě uvěřit Božímu slovu tak, jak to je.

Také je psáno, že "Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu." 2.Timoteovi 3,16. Další verše na toto téma: 2.Petrova 1,21 a Římanům 15,4.

Nemusí být pravda, že všechny biblické knihy psali muži (a kdyby ano, proč by to byl pro Vás problém?) Například u knih Rút, Ester, list Židům je autor neznámý.

A proč si s Vámi vlastně píšu, když máme  na Písmo odlišný názor? Kdyby nebylo této naší výměny názorů (kterou může někdo nazývat hádkou nebo chaosem), tak by Vás třeba ani nenapadlo, že třeba věříte něčemu, co sice vypadá křesťansky, ale je to v rozporu s Biblí? Mým cílem je Vás motivovat k tomu, abyste věřila výhradně Božímu slovu. Jedině ono je ten "dvojsečný meč, který dokáže oddělit pravdu od lži, proniká až na rozhraní duše a ducha, kostí i morku, a rozsuzuje touhy i myšlenky srdce."

A o to jde satanovi především - aby i křesťané věřili všelijakým hloupostem místo čistému Božímu slovu.

Mám nějaké duchovní otázky? Jako první bych měl zjistit, co o tom říká Písmo. Pokud je Bůh Váš Otec, proč si nezjistit rovnou Jeho názor přímo z Bible, a ne se místo toho pídit po pseudoduchovních "moudrostech"?

18 Paja Paja | E-mail | 9. ledna 2011 v 2:26 | Reagovat

Zaujal mě podstatný argument prázdného pekla :).....ano,církev sice vyučuje o lidech kteří jsou zaručeně v nebi a o pekle ne, ale jak si kdokoli z nás může být jist, jak Bůh s kýmkoli z nás naloží po smrti?
K tomuto tématu je často v Bibli psáno:
svatí bratři(Židům 3.1 ,Koloským 3.12,1.Petr 1.16), takže v podstatě podle Božího mínění jsme svatí všichni a nikdo z nás není o něco lepší a svatější,všichni jsme hříšní...
Ráda čtu Bibli a moc ráda bych viděla prázdné peklo, ale myslím si, že prázdné nebude, co se satanisty, co uctívají pána pekel?

19 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 9. ledna 2011 v 14:50 | Reagovat

[18]: Díky za nové myšlenky k článku. Ten citát je dobrý. Všichni jsme stejně hříšní. A Bůh nás vnímá jako svaté :-) Satanisti mi vůbec nejdou na rozum.

20 Vendy Vendy | Web | 9. ledna 2011 v 15:49 | Reagovat

Dá se říct, že komentáře snad předčí článek (tím neshazuji článek, text je výborný, myšlenky zajímavé a viditelně si žádají odezvy, které je tady dost.)
Mně osobně docela deprimuje myšlenka, že když se celý život snažím chovat slušně, má to menší váhu, než když nějaký hajzl, který celý život dělal ostatním z života peklo, požádá v posledním momentě o odpuštění - a ejhle, je mu odpuštěno.
Promińte všichni, ale tohle pomyšlení je pro mě nepřijatelné.
Obdivuju lidi, pro které je Bible směrodatná a které Bible posiluje. Pro mě je to jedna z nejděsnějších a nejdepresivnějších knih, kde se připouští, nebo spíš uznává a vyvyšuje jako záslušná a odměny hodná věc faleš, klam, podrazy, nenávist - to vše ve jménu Boha. (Tohle je zatím hlavně ve Starém zákonu).
Jestli je Bůh milosrdný, nemá cenu přemýšlet nad každým krokem, který toho dne uděláme, nad každým nádechem, každým slovem, které řekneme. Pokud se máme tak přísně kontrolovat, kde je potom to Boží milosrdenství? (Zejména, když zločinec to milosrdenství nakonec dostane také? Jako motivace to je deprimující... i když, žít příkladně jen proto, abych se dostala do nebe a ne do pekla, zavání trochu pokrytectvím a vlastně sobectvím.
Myslím, že stačí řídit se podle jednoho - chovat se k lidem tak, jak bychom chtěli, aby se chovali oni k nám.
Tedy, žít a nechat žít.
(Nejsem odborník, teolog a i když jsem katolička, nejsem zrovna zapálená věřící. Takže to co jsem psala, jsou pouze moje názory, které nechci nikomu vnucovat...)

21 Ivana Ivana | 9. ledna 2011 v 19:27 | Reagovat

Článek považuji za dobře zpracovaný, oceňuji práci se zdroji. Nad komentáři žasnu. Celý život si myslím, že jsem slušný člověk a snažím se tak chovat i k druhým. Po dvacítce jsem konvertovala a přijala Ježíše jako spasitele, jsem tedy křesťanka. Když se ohlédnu zpět, stačí krátký pohled na můj život, abych věděla, že i když jsem se snažila neubližovat, prostě se to často nepovedlo. Některá z mých rozhodnutí vedla k velmi zlým důsledkům, které jsem si prostě při své nevyzrálosti tenkrát neuměla představit. Věřím v milost Ježíšovu, který byť tu a tam napomenul, nikoho nezavrhnul (nebo já to tak alespoň z biblického kontextu vnímám). Kdo má právo myslet si že je ten pravý a správně se chovající člověk a jeho bližní, který má jinou historii a životní zkušenosti je s odpuštěním "hajzl"? Takhle to brali farizejové, které Ježíš za jejich přístup nikterak nechválil. Je velmi těžké soudit a odsoudit člověka, který dělá podle nás "zlé činy" a stejně tak je těžké uvědomit si, kdy my sami pod rouškou dobra, péče, lásky a podobně pácháme zcela nevědomě krutosti na svých nejbližších. Nepamatuji si na žádný případ, kdy by mě odsouzení vedlo k lítosti a touze napravit co jsem pokazila. Projevená milost a soucítění mě k tomu vedly mnohokrát. Nevím jestli je peklo prázdné, ale jsem si jistá že míra poznání dobrého a zlého, která nám byla dána je příliš malá na to, abychom někoho do pekla posílali. Věřím tomu, že je li Bůh láska, ani on to neudělá. Je mi jasné, že tento názor je prostě jen jedním z mnoha, vychází z mých specifických životních zkušeností a každý má právo na svůj...

22 Pája Pája | 9. ledna 2011 v 20:32 | Reagovat

Edith, ten citát si neprotiřečí, každý děláme spoustu hříhů a nikdo z nás není svatý svou zásluhou a činy (o čemž jsem polemizovala), ale tady přichází to,že Ježíš nám dává milost a umírá za nás a tím nás zprošťuje všechny hříchu, tím pak může oslovovat lidi svatí :) a já jsem Mu za to vděčná.Proto říkám,že nemůžeme s jistotou určit kdo je nahoře a dole ,), protože nikdo z nás není o nic svatější.

23 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 9. ledna 2011 v 21:25 | Reagovat

[17]: Milý Dave, nějak se mi komentáře pod mým článkem rozrůstají i o jiné lidi. Vážím si všech Vašich myšlenek, které jste pod článkem uveřejnil. Věřím tomu, že věříme ve stejného Pána, který za naše hříchy zemřel a vstal z mrtvých. A s tím, že psali Bibli spíše asi muži nemám problém:-) Chtěla jsem jen poukázat na to, že kdyby to psaly ženy, vyzdvihovaly by jiná slova Ježíše, jiné detaily ... prostě Bibli se snažím zakomponovávat do dnešní doby, přes mé ženské zkušenosti ... Kdyby jsme chtěli oba napsat báseň o lásce k Ježíšovi, já bych ji napsala jinak než Vy. Jako žena vnímám a vyjadřuji lásku jinak. Viz má báseň k posmrtnému životu. Jako muž byste asi napsal jinou ... nevím, jestli jsem to vyjádřila tak, aby to bylo k pochopení, co myslím tím, jak by se proměnila Bible, kdyby jí psaly ženy ..

24 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 9. ledna 2011 v 21:41 | Reagovat

[20]: Vendy, díky za Tvé upřímné myšlenky. Nějak mi u toho vytanulo na mysli podobenství o dobrém vinaři. Jak se tam ti lidé rozčilovali, že i ten, co přišel pracovat jen na poslední chvíli, dostal zaplaceno úplně stejně jako ti, co pracovali od rána. Nojo, lidská spravedlnost. Prostě my se budeme vždycky durdit nad tím, že ti mizerové kolem nás dostanou šanci v poslední sekundě. Prostě moje srdeční a emoční uvažování o tom, že bude peklo doufám, prázdné, pramení z mých zkušeností. I když jsem potkala v životě pár lidí, které bych tam šoupla, tak prostě mně je jich líto a rozmyslela bych si to, i když mi ublížili a to hodně. Když mám lítost já, obyčejný hříšný člověk, jak teprv bude vypadat slitování a milosrdenství Pána Boha? No, musí být daleko větší, ne? Taky mě napadají slova pro odlehčení: "Šup tam s ním, šup tam s ním, do pece ho naložím", zpívá Míša R. v oblíbené čertovské písni mého synka.

25 Ala Ala | E-mail | Web | 10. ledna 2011 v 12:03 | Reagovat

Někdo v diskuzi napsal:
... zmienky v Biblií čí Védach za relevantný zdroj informácií nepovažujem...

Odpověd:
   A taky nepovažuješ televizní zpravodaj o vysílání za relevantní zdroj informací o televizním programu?
Oni (televizní společnost) jsou autorita a vědí co se bude vysílat a ty nemáš jinou možnost než této autoritě věřit, že budou vysílat to, co píšou v programu.
   Podobně my nemáme jinou možnost dozvědet se něco o transcendentnu ( tom, co je za hranicí vnímání hmotných smyslů, mimo tento vesmír), než ze zdroje, který přichází mimo tento svět. A to jsou Védy,(pro křestany Bible). Nejsou napsány lidmi , pochází přímo od Boha a byly zapsány také inkarnací Boha - Vjásadévou. Nemají 4 nedostatky lidí (tedy: nedokonalé smysly, podléhat iluzi, dělat chyby, sklon podvádět)
   Védy říkají pravdu, a to si ověříš tak, že uděláš experiment - tj. začneš praktikovat život podle zásad Véd. Pak uvidíš, že to funguje, že kdyby lidi žili podle těchto zásad, svět by byl lepším místem pro život. Védy jsou totiž vlastně něco jako Návod k použití hmotného světa a zároven taky jak se po opuštění hmotného těla vrátit do světa duchovního, pryč z koloběhu rození, stáří, nemocí a  smrti (pro křestany Nebe). Když si koupíš výrobek a používáš ho podle návodu, bude správně fungovat. Když ho použiješ jinak, nebude. Proto je dnes svět ve stavu , jakém je. Nepoužíváme ho tak, jak se má, podle návodu Véd. Védy jsou Návod k použití světa, daný od Boha.
  Pro křestany: Prosím následujte učení Ježíše a Bible takové, jaké je, a budete dokonalí.

26 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 10. ledna 2011 v 12:18 | Reagovat

[25]: Pracovala jsem 15 let v médiích, vím jak a kdo tvoří články nebo reportáže ... Takže je za zdroj nějaké pravdy neberu. Je to většinou determinované osobou, která to dělá, kolik na to má času a dále iedologií vedení toho kterého média a k tomu všemu snahou o prodejnost ...
Dokonalá bych nechtěla být, neb bych do toho pekla fakt přišla. Dokonalost je cesta k pádu. Ježíš miluje hříšníky, kteří svých chyb litují ... a snaží se je nedělat, ale ... člověk je člověk s touhou být lepším i s pády.

27 punerank punerank | E-mail | Web | 10. ledna 2011 v 13:08 | Reagovat

Vidíš, já to s tím peklem psala podobně, jen v prostším podání. Netvrdím, že je prázdné, pro mě nemusí být vůbec. Ale čeho bychom se báli? A jak mi vysvětlila Labanda, "čerti jsou hodní, ale někdo to vyrovnávat musí":)))
Jsem nejspíš schopná nazírat na to tímhle dětským a možná pokryteckým způsobem, kdybych se pouštěla do rozboru bible a dalších zmiňovaných zdrojů, brzo by mě někdo utopil. Ale taky chci žít... Nevím, jaké má Bůh plány se mnou, ale věřím, že mi dá jasně vědět.
Peklo musí bejt děsný, proto chápu i sdílím tu tvou lítost. Diskutující to berou příliš "exaktně", nebo jak to říct.

28 Janinka Janinka | Web | 10. ledna 2011 v 14:21 | Reagovat

Páni, tady se to ale rozjelo. Celý týden jsem sledovala tvoje články, ale nezasahovala, dokonce jsem ani neměla v úmyslu cokoliv na tohle téma napsat. Jenže některé, místy fanatické, komentáře mě k tomu nakoply, protože si myslím, že je třeba alespoň trochu to téma odlehčit.
Sama nevím, co si o tom myslet, jestli Peklo je, nebo není. Manžel mi včera nastínil, že pokud něco je, nemusí to nutně znamenat, že Nebe je dobré a Peklo zlé. Obě místa mohou být přijatelná, jen Nebe je pro ty, co "táhnou" s Bohem a Peklo pro ty, co se obejdou bez něj. Tedy když to řeknu lidově jak mi zobák narostl... :)

29 Ala Ala | E-mail | Web | 10. ledna 2011 v 16:11 | Reagovat

[26]: No jasně, že médiím se nedá věřit, ale ten příklad byl myšlen tak, že v otázkách věcí, ke kterým nemáme přístup musíme přijmout autoritu někoho, kdo ví.Například na autobusové zastávce příjímáme autoritu dopravce a musíme věřit tomu jízdnímu řádu, protože není jiný způsob jak se dozvědět jak to jezdí. Nemáme jinou možnost dozvědet se něco o transcendentnu ( tom, co je za hranicí vnímání hmotných smyslů, mimo tento vesmír), než ze zdroje, který přichází mimo tento svět. A to jsou svatá písma, Védy,(pro křestany Bible)
Mějte se krásně.

30 D@ve D@ve | Web | 11. ledna 2011 v 10:45 | Reagovat

[23]: 2 Timoteovi 3:16 Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti,
17 aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu.

Milá Edith, v Bibli jasně stojí, že veškeré Písmo je z Božího Ducha. Myslím si, že je nepodstatné spekulovat o tom, jak by vypadala Bible, kdyby si Bůh použil k jejímu napsání převážně ženy.

Zajímavé je, že hebrejsky se "duch" řekne "ruach", což je rodu ženského. Když Bůh stvořil člověka ke svému obrazu, tak ho stvořil jako muže a ženu. Takže věřím, že Bůh rozumí stejně mužskému vyjádření lásky jako ženskému. A obě formy vyjádření jsou si rovnocenné.

Trošku nechápu Váš citát "prostě Bibli se snažím zakomponovávat do dnešní doby, přes mé ženské zkušenosti"

Jedním z úkolů křesťanů je zachovat čisté Boží slovo, bez jakékoliv změny. Jan Hus, například, byl za tuto snahu upálen... Sledujeme-li dějiny, tak se doba, lidé i názory mění. Ale Boží slovo zůstává stejné. Jenom lidé se ho často snaží nějak "přizpůsobit".

Kdo jsme my, že víme líp než Duch svatý, jak Boží slova "správně interpretovat v dnešní době?" - tím na Vás neútočím, je to jen otázka k zamyšlení.

1 Tesalonickým 5:21 Všecko zkoumejte, dobrého se držte;
22 zlého se chraňte v každé podobě.
23 Sám Bůh pokoje nechť vás cele posvětí a zachová vašeho ducha, duši i tělo bez úrazu a poskvrny do příchodu našeho Pána Ježíše Krista.

31 Malach Malach | E-mail | 23. ledna 2011 v 2:01 | Reagovat

ahoj Vendy ses hodne sectela  a vis o cem mluvis potreboval bych poradit v par vecech jestli budes chtit dej vedet na muj email byl bych rad dekuji

32 Malach Malach | E-mail | 23. ledna 2011 v 2:17 | Reagovat

ahoj cetl jsem si tvoje poznatky ale jak se rika odsud prvni sebe nez budes chtit soudit jine sem normalni kluk ale kvuli tomu  o co se zajimam a veci ktery jsem videl a zazil muzu rict ze clovek musi bojovat sam se sebou a rozdeleni kdo jde do pekla a do nebe nezapominej ze se protinaji a uz odmalicka bojujeme o svoji dusi nezapomen do toho rozdelovani pricist andely a navic Satan je zradce a jak se rika nemusis cist uryvky z bible abys vedela musis citit mej se

[14]:

33 cheap dresses wholesale cheap dresses wholesale | E-mail | Web | 31. října 2012 v 14:59 | Reagovat

A. Three clothes-pins held up two shirts!
http://www.threedress.com/

34 flower girl dresses canada flower girl dresses canada | E-mail | Web | 19. dubna 2013 v 6:28 | Reagovat

Q. Why did Tommy throw the clock out of the window?
http://www.caredresses.org/evening-dresses.html

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama